Istočnik

Бр. 19.

источник

Стр. 491

мјери. 0 језику је требало да буде говора, те да се види напредак у Вука. Кад је споменуо Доситија као филозофа, требало је тај назив и оправдати и пока" зати његов филозофски поглед и одакле му ти назори. За етику требало је рећи, да је пријевод с талијанскога, али доста слободан. Кад је набројао пјесме Доситијеве могло се рећи и о њима што год. да ли имају литерарну вриједност. И Павле Соларић није окарактерисан нотиуно, при свему том што је г. писца критика на то упутила. Његова најјача страпа биће да је филологија. За Везилића требало је рећи да је био први стихотворац, који је писао славеносрпски Могло се рећи мало и о садржају његових стихотворењб,. За Глигорија Трлајића пак ваљало је споменути, да је био професор у петроградском педагогпком институту, једаи од најученијих Срба у 90. годинама XVIII. в. као што каже влуч. г. проф. др. Ј. Радонић Писао је више писама, међу којима се истиче једпо Доситију, писано скоро чистим народним језиком, а неки ставови у десетерцу, остало, и писма и дјела, писано је скоро чистим руским језиком, јер се дуго у Русији бавио и умро (Харков г. 1811.) Ради тога је и разумљиво, зашто је био за то, да Срби пишу руски. Г. писац требало је да овога писца зове Трлајићем. 1 ) (Свршиће се). Кратак преглед црквено-школског и просвјетног тћивота. У овоземној цркви. Извјештај о I., II. и III. сједпици енархијског Цркпеиог Суда у Мосгару, држаној 1>. децедСфа 1905, 9. фебруара и 3 и 4. лаја 1906. године, под предсједништвом Високонреосвештеног Господнпа Митрополита Иетра Зилоњнћа. У првој сједници, 15. децембра 1906. коиституисан је Црквени Суд. Послије тога присутни чланови Суда положили су прописану заклетву, а затим већином гласова изабран је за члана Великог Црквеног суда у Сарајеву на три године јереј Василије Кандић из Фоче. На другој сједници, 9. фебруара 1906 ријешени су предмети под записничким бројевима : 1194—1262 ех 1905 и бр. 1 — 117. ех 1906. године. Између њих: Од парохијског звања у М. затражен је извјештај о тужби Тз. Ш против В. Т. оба из М. — Узето је на повољно знање, да је земаљска влада у Сарајеву одобрила предлог Црквеног Суда, да се у државној великој гимназији и вишој дјевојачкој школи у Мостару у напријед на дан Св. Саве (14. јануара), на свечан пачин освети водица и кољиво уз учешће школске младежи. — Примљено је за овај пут на знање, да је на темељу пријаве окружне области у Мостару, опоменут парох Ј1. Ш. из 3. због неуредног катихизирања у тамошњој народној основној школи и у исто вријеме ријешено је, да се унапријед у оваквим случајевима претходио затражи оправдање од вјероучитеља па тек онда одлука донесе. — Узето на знање, да је по молби сарајевског епархијског Црквеног Суда, обавијешћена Вида Милинковић у Горажду, да је њезин унук покренуо код котарског суда у Сарајеву расправу у погледу туторства и оставштине. — Поново је забрањен брак Ш. К из Б. са М В. и замољена окружна област да их силом растави. — Уступљена је епарх. управ. и просвјет. Савјету у Мостару на ријешање ') Вида Др. Јов. Радонић : Прилошци историји словевског препорођаја 1900.