JUS standardizacija
BR MH 105
991
DK 613.2 : 658.562
| __O boniroli bvaliteta i slandatdima | ____ prehranbenih produhata
Đr. Milan Mitrović
Vlada ENRJ donela je Uredbu o jugoslovenskim standardima, saveznim propisjma kvalilete proizvoda: i DToizvođačkih specifikacija. (S list FNRJ br. O/BH) OJ četvrtom delu te Uredbe — tehnička kontrola — ne DOminju se organi Samitarne inspekcije i mjihovi laborator.ji za preged živoknih mamirnica i predmete opšte UpOtrebe i njihovo pravo da vrše kontrolu primene standarnđa specijalno kod produkata prehranbene industrije i to ne zato što ne bi imali pravo komtrole, već zato što Ti delaju ipo svojim postojećim zakonskim propisima, “Što obuhvataju jednu ograničenu i specijalnu materiju i Što
·Ćće oni kao takvi i nadalje da dejstvuju.
Donošenje jugoslovenskih standarda miko nije tako željno očekivao i toplo pozdravio kao sanitarno higijemska kontrola prehranbenih produkata. Nedostatak normi kod prehranbenih produkata i predmeta opšte upotrebe i lične higijene kočio je i sputavao rad organa samitarne
inspekcije, jer su oni bili prinuđeni da dejstvuju po svome. »znanju i umenju«, po udžbenicinia higijene — Više stra-·
nim nego našim — a Dri prekršajima i 'istavljaniu predloga za gonjenje i kažnjavanje. Tako na pr. kada bi organi sanitarne inspekcije predlagali za kaznu prodavce mleka Koje sadrži ispod 2,57% masnoće, to nije Dilo ma osnovi postojećih normativa o mleku, već kao što rekoh. po njihovom znamju i savesfi, Što nije posve ispravno i dovoljno zakonom potkrepljeno.
Hig:jenska služba Saveta za nar. zdravlje i soc- politiku ima svoj sanitarni režim, svoje zakonske propise po kojima dela i koji postojećom uredbom o. standardima nisu okrnjeni već naprotiv upotpunjeni Naša mlada higijenska služba nema još dovoljno higijenskih propisa i sve što joj bude došlo kao pomoč od dodirnih ustanova i preduzeća, dobro će joj doći, i
Potreba za donošenje standarda je neophodna i naša stvarnost i iskustvo sa terena nam prebacijiu da smo možda duže čeka! mego Što je trebalo, a da su mnoga
propadanja prehranbenih produkata posledica nemanja. normi i nedostatka stručne i efikasne kontrole.
Preduzeća i ustanove sa životnim mamirm rama i pr.edmetima opšhe upotrebe i lične higijene dužna Sl da OTganima sanitarne inspekcije stavljaju ma uvid sVe potrebne podatke i obavešžlenja pri pregledu |, jspikivanju Ž'vofnih nam”rnica (čl. 12 Osnovnog zakona o Sanitarnoj inspekciji i e. 7 Uredbe o zdravsivenom madzoru nad živ. namirnicama). Ovo je potrebno podvući da ne bi izvesna prehranbena preduzeća, pozivajući se ma to da hicijenska služba m'je pomenuta u Uredbi po pitanj tehničke kontrole standarda; odbijali da organima sanmitarne inspekcije pri vršenju mjihove kontrole o higijenskoj ispravnosti prehranbenih produkala pružaju polrebne podatke. Napominjemo da prema postojećem samifarno-higijenskom režimu pod zdnavstveni nadzor spada celokupna proizvodnja, obrada i prerada, održavanje. čuvanje + smešfaj, transport i promet, ambalaža i pakovanje, prodaja i raspodela prehranbenih produkata, sve radne prostorije, uređaji, inventar, sprave i tehnološki proces u prehranbenoj industriji, kao i lica koja rukuju životnim mamirnicama. Životne namirnice su sve ono Što je mamemjeno ljudima za hramu i piće. Zdravstveni nadzor ne nastoji samo da spreči širenje i prenošenje zaraznih bolesti, frovanja i zagađivanja životnih namirnica, već i da spreči upotrebu škodljivih imitacija, falsifikata, netačnih deklaracija | smanjenja hramljive vrednosti prehranbenih produkata.
Higijenska služba ishrane je već wdovršila izvesne
standardne laboratoriske metode za ispitivanje životnih
namirnica, kao masti i ulja, mleka i mlečnih proizvoda, prerađevina i poluprerađevina voća, brašna i hleba i pijaćih voda. Međutim, standardi za laboratoriska ispitivanja su tek pola posla i nepotpuni su bez donošenja. normativa o kvalitetu » sadržaju gotovih produkata. Na ovaj način će se zajedničkom saradnjom nadopumiti i omogučiti održavanje i poboljšavanje kvaliteta i higijenske
ispravnosti prehranbem:ih produkata.
Efikasnu laboratorisku MRontrolu prehranbenih produkata može da obavlja na terenu samo laboratoriska mreža sanitarne inspekKcije, koja raspolaže najvećim brojem laboratorija i stručnjaka za pregled i ispitswanje Životnih namirnica, tako da bi se kontrola kvaliteta i higijenske ispravnosti Ž-votnmih namirnica teško mogle zamisliti i izvesti bez saradnje zdravstvene službe.
Na drugoj strani čl. 11 Uredbe o zdravstvenom na:dzoru nad živ. namirnicama otvara širom vrata svima Dpre·duzećima, ustanovama, pa | pojedincima, da mogu DTC-, hranbene produkte, škodljive i opasne po život polrošača, da doshavljaju ma ispitivanje i hemiske i Dbakteriološke laboratorije sanitarno-epidemioloških stan'ca, Pojedine ustanove i preduzeća iz prehrane, koja nemaju svoje laboratorije i stručnjake, dostavljaju već svoje prehranbene produkte ma povremene kontrolne preglede hemiskim laboratorijama zdravstveme službe. Tako pr. treovačka mreža prehrane u NR Sloveniji dostavlja izorke prehranbenih produkata ma kontrolni pregled hemiskih laboratorijama higijenskih zavoda svakih 15 dama. Slična saradnja postoji takođe na Rijeci, u Zagrebu, Su„bot'ci i drugim mestima.
Ovakav rad izgleda na prvi pogled kontradiktoram, da ustanova koja vrši kontrolu obavlja istodobno i povremene tehničke preglede u primeni standarda. Naprotiv, to. bi bio pravi preventivan i pravilan rad, koji bi sprečavao proizvodnju neispravnih prehranbemih produkata, a ne plenio i uništavao loše prehranbene produkte. Sanitarna kontrola je prvenstveno preventivna služba, služba sprečavanja i poučavanja, lj. ona je ne samo kontrolna, već i» instruktivna služba. z
Član 3 Uredbe o standardima predviđa otstupamja od određenih jugoslovenskih standarda, ako bi obe strame | proizdodma 'i disbributivna, bile u tome saglasne, a Privredni savet to ofstupanje o \obr'o. Ta ofstupanja u posledu prehranbenih produkata morala bi biti dostavliana na uvid i mišljenje sanitarnoj službi ishrane. Svako otstupanje u kvalitetu | sadržaju životn”h namirnica, koje bi moglo biti štelno i opasno po ljudsko zdravlje, ili omogućilo kvar ili propadanje životnih namirn'ca, ne bi moglo biti odobreno od strane sanitarne inspekcije. Međutim. postoje mogućnosti otstupanja od normi kod izvesn h životnih namirnica, ali samo ako su tačno deklarisane. Tako na pr. može se prodavati obrane: mleko, bilo u svežem stanju ili u prahu, ali se mora kao takvo .đeklarisati | vidno obeležiti.
Higijenska služba Saveta za narodno zdravlje | SOCIjalnu politiku može da koristi izvesne odredbe ove Uredbe i da preko Saveta za zakonodavstvo i izgradnju narodne vlasti VJade FNRJ (čl 13) traži osnivanje TeSOfTnog biroa za standardizac'ju, ako to bude bilo potrebno. Međutim, postojeća saradnja oko izgradnje jugoslovenskih standarda kod prehranbenih produkata stručnjaka ili ustanova higijenske službe je takva, da je ova poslednja glavni tvorac i nosilac predloga standarda i normi jugoslovenskih prehranbenih produkata. e