JUS standardizacija

24 - | STANDARDIZACIJA

Šta više, na takvim visoko napregnutim vijcima, povoljno je, da navoj navrtke bude nešto duži (sl. 17). Donji deo navrtke, koji nije u spoju, štiti najniži noseći zavojak navoja i popravlja na faj način prenos sile.

SL 17

Slobođan navoj navrtke na visoko napregnutim vijcima.

SI. 18

Standđarđizovana navrtka. Podužna sila se, najvećim delom, prenosi preko dvaju prvih . nosećih zavojaka navoja, sa tela vijka na navrtku.

Svi pokušaji da se uslovi naprezanja poprave idu ka tome, da se preneti teret raspodeli što je moguće ravnomernije na sve ukopčane zavojke navoja.

s1. 19

Konično podstrugane navrtke. Donji zavojci navoja podstružu se konično da bi što manje učestvovali u prenosu sile. Sa ovom prostom konstruktivnom merom angažuju se u nošenju gornji zavojci navoja i time se ukupni teret bolje raspoređuje na sve ukopčane zavojke navoja. Otpornost pri promenljivom opterećenju povećava se za oko 20%. Razumljivo je samo po sebi, da se i koraci navoja na samom telu vijka mogu konično odrezati ako navrtka ostaje normalna.

4. Davanje oblika navrtki.

U spoju pomoću vijka može se davanjem specijalnog oblika postići bolja raspodela prenetog tereta na pojedine zavojke navoja (sl. 20 do 24).

| {Su Sl M

IJ Navrtka sa urezom za rasterećenje. Sa HMI urezom za rasterećenje mogućno je još ravnomernije rasporediti teret na noseće |} zavojke navoja. Ovom dispozicijom je KOrekcija dobijenog rasporeda „naprezanja Oko 30%. ;

VN ON {CS |

Si Š

i Pie,

AC

SNSASNNNNI

layer tps