JUS standardizacija

7% 9 %

119

/o Raspodela prenetog tereta na pojedine zavojke

{65% navoja na standardnom čeličnom vijku sa Vito vortovim navojem, sa 6 zahvaćenih zavojaka o navoja.

23% Teoretski utvrđeno.

| 32%

SI. 3

100%

Prema vrsti navoja, prva dva zavojka navoja preuzimaju do 75% tereta. Ovo učešće utoliko je veće, ukoliko su zavojci navoja manje savitljivi. Raspodela tereta na zavojke navoja koji su zahvaceni biće, dakle, utoliko povoljnija, ukoliko je oblik navoja elastičnije izrađen.

3. Raspodela naprezanja u preseku jezgra

Naprezanje nije baš ravnomerno raspoređeno li jezgru (sl. 4.). Dejstvo ureza u osnovi navoja.

izaziva tamo lokalno povećanje naprezanja, koje jako smanjuje trajnost vijka pod promenljivim opterećenjem. Koeficijent dejstva ureza Ku nekog standardnog spoja pomoću vijka sa glavom i navrtkom, može-

iznositi prema vrstu navoja Ku = 5 do 8. Koeficijent dejstva ureza Ku neke urezane palice definise se kao odnos: E Li - Čvrstoća kod promenljivog naprezanja neurezane palice

KU a i E TI i n a O Ki

> ČCvrstoća kod promenljivog naprezanja palice sa nejednakim presekom pri čemu obe palice imaju isti najmanji presek.

Sl. 4

Raspored naprezanja na kidanje Do preseku jezgra (šematski)

4. Ugrožena mesta standardnog spoja pomoću vijka

Na vijku sa navrtkom su najjače napregnuta mesta:

1) prvi noseći korak navoja,

2) prelaz od vrata ka glavi,

3) izlaz navoja. Tamo se, usled dejstva ureza, izdržljivost vijka manje ili više smanjuje (sl. 5).

Veliki broj ispitivanja pokazao je da se vijci sa promenljivim naprezanjem zaista lome na ta iri slaba mesta. Pri konstruktivnim poboljšanjima ili novim projektima vijaka sa velikimi promen]jivim naprezanjem, mora se naročito. obratiti pažnja na ta mesta visokog napona; lamo treba postići pobolj-

šanje. –

Oj Aa SiepaPiap aa

OR S ue

etra Wi

87 he} e era —đT

O O TAITRAOAIOININAUPI

vap OSyr esse U Mu pal

i ž i } \ i