JUS standardizacija

Sta i Ze

STANDARDIZACIJA KC a: : 243

2) Površinski pritisak -

Dijagrami sl. 6 i sl. 7 daju zavismost srednje vrednosti površinskog pritiska od prečnika cilindra za različite visine klipnih prstenova, kao i zavismost tan gencijalne sile od istih faktora, prema standardu DIN 73.104, BS 41, kao i po predlogu JUS M.N3.004. Neujednačene vrednosti površinskog pritiska prema DIN-u nisu mogle biti uzete kao osnova za predlog standarda tim pre, što smatramo da je površinski pritisak upravo vrlo značajan faktor u radu motora. Ujednačenje srednjeg površinskog pritiska bila je težnja našeg predloga i ona je našla potvrdu u britanskom. standardu. koji upravo ima tendenciju blagog opadanja od prečnika 50 mm sa psr = l,!5 kg/ecm? prema CZ 150 kod koga je data srednja vrednost Dsr = — 1,6 ikg/cm".

|| —3JUS M 3004

| —-DN 73004

|_ —=8S /9%4f |__-

S. ZAV/SA/O57 PODOS/NMSKOG ZMI7/SKA OD VASE A i OAZOV/KA CAIADAA D

AVALA /VAVOZAV/P1 274/DAAOD/A44

a . S o o = o ~ o COM aa) S S [55 % 3 S) < ie 3 # Š O mm =

Predlog standarda JUS M.N3.004 pretpostavlja utvrđene vrednosti srednjeg površinskog pritiska za. naznačene oblasti prečnika cilindara, radi lakše orijentacije u pogledu određivanja ostalih karakteristika klipnih prstenova: (naprezanje iklipnih prstenova u radncm položaju, kodi navlačenja na klip, odnosa: procepa u slobodnom stanju prema radijalnoj debljini i sl.) :

Nešto veće vrednosti tangencijalnih sila, koje karakterišu klipne prstenove po ovom predlogu, pretpostavljaju i nešto veće srednje vrednosti naprezanja nego što je to slučaj kod DIN-a, ali pretstavljaju vrednosti ispod dozvoljenih prema BS-u (vidi dijagram sl. 7). :

Ograničavanjem maksimalnog površinskog pritiska na pm»x = 2,05 kg/cm" težilo se da u uslovima rada na novom motoru površinski pritisci lokalno ne budu znatno iznad dozvoljenih, što bi upravo dovodilo do povećanog abamja i stvaramja riseva. Problemu rodiranja sa ovakvim vredmostima poklonjena je sva pažnja, ne stvarajući nepodesne uslove i otklanjajući na samom početku rada inicijalne riseve, UZrTOČnize mnogih zaribavanja i brzog oštećenja motora.

Minimalni površinski pritisci predlogom su ograničeni na rmin= 1,45 ikg/cm" za wblast prečnika od 50 do 100 mm i na rmin — 1,4 kg/em? za oblast prečnika od 100 do 150 mm.

3) Ostale konstruktivne karakteristike uljnih prstenova upravo su uslovljene delom veličinama tangencijalnih sila, ili poyršinskim pritiskom, ili su u sklopu tih odnosa bile i razmatrane.

Zaključak

Zašto nijedan od navedenih. standarda mije mmogaO biti usvojen kao predlog našeg standarda? Pojedinačni standardi mpretstavljaju upravo sliku specifičnosti pojedinih zemalja sa određenim sistemom i određenim koncepcijama. Kako je maša zemlja pod uticajem oba područja u pogledu razvoja imdustrije motora i motornih vozila, to usvajanje bilo koje koncepcije ne bi odgovaralo našim postojećim uslovima. Pa ipak, oba standarda mogla su da posluže kao osnova za usvajanje pozitivnih principa podesnih za prilagođavanje našim uslovima. Izvesna otstupanja u +olerancijama konstruktivnih veličina posledice su heterogenosti dva sistema, i one su iz tehničkih, ekonomskih i eksploatacionih, momenata morale biti unete kao specijalnosti i u naš predlog standarda. Osnovna zakonitost mogla je da se ustamovi uvodeći unapredi manje izuzetke.

i

Prancuski standardi klipnih prstenova nisu uzeti kao argumentacija w usvajanju izvesnih konstruktivnih veličina iznetih u našem predlogu, osim mu. izuZetnom slučaju kada i one imaju definisane konstruktivne veličine, iz toga razloga što oni. pretstavljaju više informativni izvor, a manje precizirani standard. Po obimu prečnika koji u njemu figuriraju, oni upravo pretstavljaju dalje proširenje DIN-ovih: standarda, dok su ostale konstruktivne veličine, date u izvesnom rasponu, ostavljene ma slobodam izbor mproizVOđačima. Ovaj princip nije mogao biti usvojen u uslovima našeg formiranja jedne ili dve specijalizovane fabrike Mklipnih prstenova i tek započetogi industriskiop' OR OI SCC obimu proizvodnje motora i motornih: vozila. 809. NPPAHA/E |

NEKI a a. ro PAX - OSI