JUS standardizacija

Iz tabele 2, upoređujući kolica iste zapremine, vidi se da su kolica za ugalj, prema studiju predloga standarda Biroa PNRJ prilično duža od istog standarda drugih zemalja. Ova je dužina povećama na račun širine i naročito na račum visine kolica.

Kao što je napred pomenuto, ovi se standardi odnose na glavni (zbirni) transport, te u koliko se na otkopima transport vrši istim kolicima, velika visina otežavala bi evemtualni ručni utovar. Na našim se rudnicima, i kod svih velikih pogona, uvodi svuda mehanizacija utovara i transporta ma otkopima i otkopnim hodnicima, kao i kod izrade hodnika. Mehanički transporteri kao: grabuljari, trake, stezaljke i skreperi uvode se ma otkope i sa njihovom se konstrukcijom otpočelo i kod naših preduzeća, te će se ručni utovar jamskih kolica na radilištu ubuduće tolerisati samo kod istražnih radova, ili kod vrlo malih rudnika.

Za nekoliko narednih godina i prema perspektivnom razvoju maše industrije, potreba za ugljem će se udvostručiti. Ovako veliko povećanje proizvodnje može se postići otva– ranjem novih rudnika i proširenjem i rekonstrukcijom postojećih rudmika, kao i povećanjem proizvodmosti rada, primenom. što veće mehanizacije dobijanja (obaranja), utovara i transporta uglja na otkopima.

Prema tome, visine naših kolica treba da odgovaraju visinama kolica drugin zemalja i za mehanički utovar. Otpada svaki razlog da visoka kolica otežavaju ručni utovar, jer se tako ne mogu postići velike proizvodnje, niti povećati proizvodnost rada, tim pre što visina kolica ne utiče na visinu hodnika, jer tu dolazi u obzir visina lokomotive kao i potrebna visina hodnika za prolaz ljudi i druge potrebe.

Kod izvoza koševima i radi mogućnosti primene mehanizacije ukrcavamja—iskrcavanja, kolica (potiskivači—K Kugurivači) i koš, primenjuje se sad isključivo dispozicija sa 1 9 ili 3 kolica u seriji po spratu, te bi predugačka kolica zahtevala veliki korisni presek okna. Tako naprimer kod dispozicije sa dvoja kolica u seriji od 1,1 m? predloženog standarda bivšeg Biroa PNRJ korisni prečnik okna je 5 m, dok kod novog predloga standarda kolica iste zapremine prečnik okna iznosi samo 4,6 m. Ovo je prilična razlika i ona znatno utiče kako na izdatke izrade i opreme okna, isto tako i na troškove održavanja. Ova se razlika korisnog prečnika okna pojavljuje i kod ostalih vrsta kolica.

Predugačka kolica su mamje stabilna, kod istog rastojanja osovina, a veće Tastojanje pak zahteva veći poluprečnik krivina, što komplikuje izradu: hodnika.

Sve su to razni kriteriji, ponekad i kontradiktorni, koji su morali da se uzmu u obzir pri studiju i određivanju spoljašnjih dimenzija jamskih kolica.

Da bi se svim gornjim uslovima mo glo što bolje odgovoriti, posle svestranog studiranja ovog problema, a saglasmo sa članovima Potkomisije za jamska kolica SKS, odlučeno je da se predloži predlog standarda ja mskih kolica koji je dat u. tabeli 4.

Tabela 4 | Pregled osnovnih dimenzija predloženog standarda jamskih kolica

Za

i Zapremina | Spoljašne mere kolica · Spoljašne mere sanduka Redni koli b : olica Sa duži SS0 a broj :: visina užina širina i u m A B Cc D E _8 Eau

1 0,5 1000 1180 . 750 775 1020 450 300 2. 0,7 1000 1460 800 775 1300 500 300 3 0,9 1140 |_ 1460 900 885 1300 550 350 4. 1,1 22) 0) 1590 900 965 1430 550 350 5 13 1250 1660 1000 995 1500 650 350 6 1,5 1330 1760 1000 1075 1600 650 350 77, 2,0 1360 2270 1000 1105 2110 800 350 8 3,0 1400 3100 1000 · 1145 2940 1100 350

Gornjčć oznake dimenzija kolica, na. osnovu kojih su izračunate odgovarajuče Zapremine kolica, odnose se na sliku, datu u JUS P.R2.100. Ugao, koji čine bočne strane dna sanduka sa horizontalom, izabran je približno i malo se razlikuje od ostalih standarda. Ove mere utiču nešto na zapreminu sanduka, ali u konstruktivnom pogledu nemaju naročiti značaj. :

Radi bolje preglednosti u tabeli 5 date su spoljne dimenzije svih 8 veličina kolica novog standarda (dužina sa odbojnicom XX. ši rina X. visina) sa naznačenjem upotrebe kao i ostale karateristike.