JUS standardizacija

296

; STANDARDIZACIJA

3) Velika kolica (2 m? i 3 mš3) su namenjena perspektivno glavnom jamskom tramsportu, za vrlo dugačke transporine putanje i majveće proizvodnje uglja u jami, a i spolja.

Važno je ovom prilikom napomen uti brzo uvođenje velikih kolica za glavni jamski transport u ugljenim rudnicima mmogih evropskih zemalja, i njihovu prednost kod najvećih kapaciteta transporta i izvoza. Primena velikih kolica od 3 m? zapremine za kolosek 600 mm već se odomaćila ma Zapadu, i Francuska kod svojih ugljenokopa u rekonstrukciji na Severu i Pa de Kale-u uvodi ova kolica. Prednost ovih velikih kolica nad dosadašnjim malim kolicima je sledeća:

| a) Skraćenje vremena manevrisanja na krajnjim stanicama i kod ukrcavanjaiskrcavanja kolica u koš, odnosno kod izvoza skipovima isipavanja u bunkere, kod prikopčavanja—otkopčavanja kolica u voz. Ovo vreme manevara kod velikih kolica može biti 3 do 4 puta kraće. i

b) Skraćivanje dužine krajnjih stanica odnosno navozišta. Zaista, ako se uzmu VOzovi naprimer od 36 t korisnog tereta i uporede kolica od 1,1 m* i 3 m? onda će odgovaTa–

. juće dužine vozova biti 9,52 m kolica (1,1 m”) odmosno 46,5 m (kolica od 3 m*), što za polo-

vinu skraćuje dužinu VOZA.

c) Koeficient trenja kod velikih kolica je znatno manji (za istu korisnu tonažu 1 voza mnogo manji broj osovina), te je i potrošnja energije za vuču mamja.

d) Nabavna cena, svedena na 1 m? zapremine, znatno je mamja kod velikih kolica, a s obzirom na uštedu vremena kod man evara potreban je manji zapreminski vozni park za istu proizvodnju.

e) Manji korisni- presek okna kod izvoza većih kolica za isti kapacitet.

f) Kod primene najnovijih izvoznih mašina sa, više užadi, za najveće dubine okna

i proizvodmje, velika kolica dopuštaju uprošćivamje uređaja na navozištima, u i nad oknima

i primenu izvoznih sudova koš-uteg i uprošćenje mehanizacije na navozištu.

Ovde bi se mogle nabrojati još i druge prednosti, čime se dokazuju nepobitr.e prednosti velikih kolica nad malim kod glavnog transporta i izvoza.

Potpisati obrađivači smatrali su da. bi učinili veliki propust, da nisu uzeli u obzir tendencje primene velikih jamskih kolica na ugljenokopima na Zapadu, te su stoga predložili standardizaciju kolica i od 2 mš i 3 m? zapremime.

KARAKTERISTIKA KOLICA NEKOLIKO NA ŠIH VEĆIH RUDNIKA

(dužina sa odbojnikom >» širina X- visina)

TI Rudnici lignita

1.) Kreka: 1745 X 796 X1170 mm (1 mš) Odgovara novi tip br. 83 od 0,9 mš

2.) Velenje: 1850 X 1000 X 12345 mm (1,45 m?)

Odgovara novi tip br. 5 i br. 6,od 1,3 m i 1,5 m?

3.) Kostolac: 1630 X- 930 X 1150 mm Odgovara novi tip br. 5 i br. mš 4.) Kolubara: 1900 X 890 X 1120 mm (1,1 m?) 1800 X 940, % 1170 mm Odgovara novi tip br. 4 i br. 5, od 1,1 i 1,3 Tri \

}