JUS standardizacija

RO

STANDARDIZACIJ A

327

i

~

10

a COO o

= o) 6

i li

na vozilu iz seriske proizvodnje. Pritisak u gumama i viskozitet ulja u motoru, menjaču i diferencijalu moraju odgovarati propisima. proizvođača vozila. Motor mora biti razrađen a vozilo da je prešlo najmanje 3000 km. Pre početka probne vožnje motor se mora zagrejati na normalnu radnu temperaturu, što će se utvrditi po temperaturi tečnosti za hlađenje; u slučaju motora sa vazdušnim hlađenjem temperatura ulja mora biti najmanje 70 ?C.

Opterećenje vozila

Na probnoj vožnji vozilo mora biti opterećeno teretom. koji odgovara punoj korisnoj nosivosti prema JUS M.N0.012, t. 2.7. Motocikli, skuteri i bicikli sa pomoćnim motorom moraju biti opterećeni vozačem težine oko 65 kg.

Staza

Staza za probnu vožnju mora biti horizontalan, prav i suv betonski ili asfaltni put, dužine oko 10 km. Dozvoljeni su kraći usponi i padovi do najviše 1,5". Staza mora biti pređena u oba smera bez prekida. Ukupna dužina staze S u km — pređene bez slobodnog Kkotrljanja — određuje se pomoću oznaka kilometraže na putu.

Vremenske prilike

Probna vožnja se vrši pri temperaturi vazduha između 10 i 20 ?C, apsolutnom pritisku vazduha 745 do 760 mm Hg i relativnoj vlažnosti vazduha 50 do 80%, po vremenu bez vetra; dozvoljen je povetarac do jačine 2 po Boforu (Beaufort) — brzine do 12 km/h.

Brzina probne vožnje

Brzina: za vreme probne vožnje duž cele staze u oba smera mora biti ustaljena na 2/3 najveće brzine prema JUS M.N0.012, 1. 4.08, odnosno na ?/sx najveće brzine koju dozvoljava regulator motora. Niukom slučaju brzina probne vožnje ne sme biti veća od 80 km/h.

Gorivo

Za probnu vožnju mora se Upotrebiti gorivo trgovačkog kvaliteta prema propisima proizvođača vozila.

Prethodna proveravanja

Pre merenja potrošnje goriva vozilo se proverava na sledeći način:

Na posebnoj probnoj vožnji se proveri tačnost brzinomera.

Pod uslovima propisanim od ft. 4 do 9 proveri se da li put slobodnog kotrljanja (v. t. 3.2), izmeren za brzinu 40 km/h za teretne automobile i autobuse, a 60 km/h za putničke automobile, mofocikle i dr., odgovara podacima proizvođača vozila.

Proveri se da li potrošnja goriva u praznom hodu motora i to: za feretne automobile i autobuse u dva perioda po dva minuta, za putničke automobile, motocikle i dr. u dva perioda po četiri minuta, odgovara podacima proizvođača mofornog vozila.

Merenje potrošnje goriva

Potrošnja: goriva Q u litrima za pređenu stazu S km treba da se tačno utvrdi pomoću naročitog pribora za merenje potrošnje uključenog u sistem napajanja gorivom između rezervoara goriva i pumpe Za gorivo. Napajanje motora gorivom kroz ovaj pribor radi merenja potrošnje goriva mora biti tako podešeno da se uključuje odnosno isključuje u trenutku nailaska na stazu odnosno izlaska sa staze. Skala na instrumentu pribora ne sme biti sa podelama većim od 2 cm". Izmerena. količina se povećava za 10%, s obzirom na eventualne nepovoljne okolnosti, tako da standardna potrošnja goriva qs iznosi: Ž

o q.=1,1 -S 100 1100 km JUS M. NO.301

Izračunati rezultat se zaokrugljuje na jednu decimalu (ispod 0,05 naniže, a za 0,05 i iznad toga naviše).

Osim ove standardne potrošnje goriva može se navesti još jedna veća vrednost — eksploataciona potrošnja, određena pri dužim vožnjama po normalnim putevima. Ova druga vrednost potrošnje može biti data samo uz standardnu pofrošnju i to na sledeći način:

potrošnja goriva 8,8 — 10 1/100 km JUS M.N0.301

gde prva vrednost uvek označava standardnu potrošnju goriva. Za motore koji troše mešavinu goriva i motornog ulja freba naznačiti:

Potrošnja goriva .... | mešavine/100 km JUS M.N0.301.

- a oi LER E e RK KK re ala ===