JUS standardizacija

18 : - STANDARDIZACIJA

Specijalni okov za kombinovano otvaranje prozorskih krila visine iznad 1 m _ Predlog br. 4308 VELIKI MEHANIZAM ZA VERTIKALNO I HORIZONTALNO TELO: OTVARANJE PROZORSKIH KRILA

Šema i način funkcionisania

JUS M. K3. 300

Krajnji rok za dostavlianje primedbi: 31, oktobar 1962. O O O O O U O U i E i

1 Predmet sfandards ;

Ovaj standard odnosi se na mehanizam za prozore visine iznad | m kojim se omogućuje otvaranje prozorskog krila, prema potrebi, oko njegove bočne ivice (vertikalne osovine mehanizma) ili oko njegove donje ivice (horizontalne osovine mehanizma). U ovom standardu obuhvaćeni su šema i način funkcionisanja mehanizma, odnosno njegovih delova. Ovaj mehanizam, odnosno njegovi delovi, prvenstveno se koriste za ugrađivanje na prozorskim krilima, odnosno doprozornicima sa finalno obrađenim površinama. (obojadisane, lakovane i slične površine).

Mehanizam se može koristiti i za levo i za desno prozorsko krilo, prema potrebi.

2 Definicija

Pod pojmom mehanizma u smislu ovoga standarda podrazumevaju se kućište i svi ostali delovi prema standardima (JUS M.K3.301), (JUS M.K3.302), (JUS M.K3.303), (JUS M.K3.304), (JUS M.K3.305), JUS M.K3.306), (JUS M.K3. 307) i JUS M.K3.221) koji,raspoređeni i ugrađeni na odgovarajuća mesta prozorskog krila i doprozornika. omogućuju da se prozor može otvoriti oko vertikalne ili oko horizontalne osovine,

3 Šema

Šema ovoga mehanizma prikazana je na slici. Pojedini delovi mehanizma moraju odgovarati odnosnim standardima navedenim na šemi.

4 Način funkcionisanja mehanizma

Raspored pojedinih delova iz kojih se sastoji mehanizam prikazan je na slici, a detaljitih delova u odgovarajućim standardima navedenim na slici.

Za prikazano levo prozorsko krilo utvrđeni su vođica (JUS M.K3.307), tri otvorene šarke (JUS M.K3.304), i kućište mehanizma; ostali delovi navedeni na slici utvrđeni su za doprozornik, a sem njih i kućište mehanizma posredstvom zglobne šarke (JUS M.K3.303).

Potezanjem ručice kućišta u horizontalan položaj istovremeno se podiže vertikalna osovina (JUS M.K3.302) naviše za 22 mm, a horizontalna osovina (JUS M.K3.301) povlači za 22 mm u smeru na kućištu. Na taj način horizontalna osovina izlazi iz šarke-vođice (JUS M.K3.221) smeštene u donjem levom uglu doprozornika, a vertikalna osovina ulazi u šarku-vođicu (JUS M.K3.221) smeštenu u gornjem desnom uglu doprozornika.

Prema tome, sa ručicom u horizontalnom položaju omogućuje se obrtanje prozorskog krila oko vertikalne osovine (JUS M.K3.302). Potezanjem ručice kućišta u vertikalan položaj, vertikalna osovina (JUS M.K3.302) spušta se naniže a horizontalna osovina (JUS M.K3.301) pomera u suprotnom smeru od kućišta. Na taj način vertikalna osovina izlazi iz šarke-vođice (JUS M.K3.221), smeštene u gornjem desnom uglu doprozornika, suženi deo vertikalne osovine (JUS M.K3.302) zauzima položaj tačno prema razrezu bočne vođice (JUS M.K3.305), a horizontalna osovina (}JUS M.K3.301) ulazi u šarku-vođicu (JUS M.K3.221) smeštenu u donjem levom uglu doprozornika. Prema tome, sa ručicom u VeTtikalnom položaju omogućuje se obrtanje prozorskog krila oko horizontalne osovine (JUS M.K3.301), pri čemu je maksimalni ugao otvora krila ograničen pridržačem krila (JUS M.K3.306)i vođicom (JUS M.K3.307) koja klizi po njemu. Kod desnog prozorskog krila mehanizam, odnosno njegovi delovi, utvrđuju se na prozorsko krilo, odnosno doprozornik, simetrično u odnosu na prikazanu sliku.