JUS standardizacija
3.4
355
3.6 3.7
3.8
4.1
4.2
j #7
gde je: p = broJ radnih ciklusa u posmatranom intervalu.
Napomena: — Pri izračunavanju relativnog opterećenja u odnosu na mehanizam dizanja kao pojedinačni teret Qx uzima se zbir korisnog tereta i težine nosećih delova obešenih na kuku ili užnicu: u odnosu na druge mehanizme moraju se uzeti u obzir i težine svih delova koje odnosni mehanizam pokreće.
Pod stvarnim radnim vremenom, u satima (h), podrazumeva se zbir trajanja, ustanovljen merenjem, svih vadila Ciklusa koje dizalica, odnosno njeni pojedini mehanizmi, izvrše dnevno (za 24 sata).
Pod teorijskim radnim vremenom podrazumeva se vreme (broj sati) za koje bi dizalica, odnosno njeni pojedini mehanizmi, trebalo da rade dnevno (za 24 sata) pod nazivnim opterećenjem, pa da njen, odnosno njihov, vek trajanja bude isti kao pri stvarnom radnom vremenu pri prosečnom transportovanom feretu.
Pod godišnjim stvarnim radnim vremenom podrazumeva se zbir svih stvarnih radnih vremena za godinu dana.
Pod teorijskim vekom trajanja podrazumeva se desetogodišnji zbir teorijskog radnog vremena, računajući godine sa po 365 dana, po obrascu.
V,=10.365 T,=3650 T,
Na osnovu opšteg odnosa između veka trajanja V, opterećenja Q i dužine radnog vremena T, koji se može izrazit empirijskom jednačinom:
gde je k izvestan iskustvom određeni koeficijent, kao i na osnovu definicije teorijskog radnog vremena (tač. 3.5), može
_ se postaviti jednačina:
k k Tr-Q,9 T.Qs
Iz ove Jednačine izveden je obrazac koji izražava odnos između teorijskog i stvarnog radnog vremena i koji glasi:
7 O Š ; 7 0) » odnosno 7 7) 7.0 0557. VI00) 100
Vrednosti parametara za određivanje pogonskih klasa
Pogonska klasa dizalice ili njenih. pojedinih mehanizama određuje se na osnovu vrednosti parametara navedenih u tabeli 1.
Tabela 1 Oznake pogonske Broj radnih ciklusa šd klase na sat Teorijsko radno vremć, 7 Naziv | broj | a Laka 1 | do 16 do 0,5 Srednja OJ preko 16 do 32 preko 0,5'do 1 Teška 3 preko 32 do 63 preko 1 do 2 Vrlo teška 4 preko 63 prcko 2
Za određivanje klase merodavna je vrednost onoga parametra: koji daje veću, odnosno težu klasu. Npr. ako je n=18, a T, = l, dizalica spada u 2. klasu; međutim, ako je, pri istom n, T, = 1,5, dizalica spada u 3. klasu; isto tako u treću klasu spada i dizalica sa T, = 1, a n = 35.
Pogonska klasa može se odrediti za dizalicu u celini, ili sledeće njene mehanizme: — Za glavno ı pomoćno dizanje,
— Za kretanje dizalice i voznog vitla (mačke),
— Za okretanje i eventualne druge pomoćne operacije,
— Za noseću konstrukciju.