JUS standardizacija

U

boi di

STANDARDIZACIJA e O O.ROI O 85 DK. 621.87

| Dizalica za slobodno viseće terete JUS M.D1. 020

. 48 Predlog Pr: 1890) PODELA U POGONSKE KLASE 180

Krajnji rok za dostavlianie primedbi: 1. mart 1964.

U ovom standardu primenjene su jedinice veličina i njihove oznake prema JUS 4.41.040 (npr. Jedinica sile, odnosno fežine, megapond — Mp — zamenjuje dosad upotrebljavanu jedinicu fona —' ft).

1 Predmet standarda

Ovaj standard utvrđuje kriterije za podelu dizalica u pogonske klase (radne grupe) u cilju prilagođavanja konstrukcije dizalice uslovima eksploatacije. Standard važi za sve vrste industrijskih, građevinskih i lučkih dizalica koje služe za vertikalno dizanje tereta, a u kojima kao noseći organ služe užeta (konopci) ili lanci i kretanje tereta nije ograničeno vođicama. Standard ne važi za osobne dizalice. i -

Osnovi podele

2

251 S obzirom na njihov režim rada (uslove eksploatacije), dizalice se uvršćuju u jednu od četiri pogonske klase: laku, srednju, tešku i vrlo tešku.

22.02 Kao osnov za uvršćivanje dizalice u određenu pogonsku klasu služe brojčane vrednosti sledećih parametara: — broj radnih ciklusa, na sat, n, — relativno opterećenje, qy, — stvarno radno vreme, T.. Ze teorijsko radno vreme, T,, — godišnje stvarno radno vreme, T1,„ — teorijski vek trajanja, V,

3 Definicije

SJ Pod pogonskom klasom dizalice podrazumeva se oznaka kategorije dizalice u pogledu težine uslova u kojima dizalica. pretežno radi, ako je težina uslova rada izražena brojčanim vrednostima određenih parametara. Pogonska klasa dizalice može da se odnosi na dizalicu u celini ili na pojedine njene glavne sklopove (mehanizme). Na osnovu predviđene ili poznate pogonske klase dizalice i njenih mehanizama određuju se pri proračunu izvesnih elemenata pojedinih sklopova odgovarajući sigurnosni faktori.

3.2 Pod radnim ciklusom podrazumeva se skup operacija koje dizalica, odnosno njen pojedini mehanizam, izvrši u okviru jednokratnog dizanja, premeštanja i spuštanja tereta i dovođenja u stanje pripravnosti za sledeći zahvat.

3.3 Pod relativnim opterećenjem podrazumeva se odnos, izražen u procentima, prosečnog u izvesnom vremenskom inter- .

valu (npr. 24 sata) transportovanog tereta prema nazivnom teretu (nazivni teret = najveće dozvoljeno opterećenje koje je ispisano na tablici dizalice). Ako se prosečni transportovani teret označi sa Q., u M, (megapondima), a nazivni teret u Q„, u M, relativno opterećenje će se izračunati po obrascu:

ia

„n

đr 00

Prosečni transportovani teret Q. je aritmetička sredina svih u posmatranom vremenskom interyalu transportovanih pojedinačnih tereta Q„,(za x = 1 do p): ||

Pp »Ox O,rO.t OL 1 (O B=ıt=COoiao O ie ea Ena —-Ora i Pp Pp