JUS standardizacija

i | Nuaže OM |— O = | KJ. | - 2 ye a ———— era pan a area e Sas aa = a eo TEO VE eu M | · O S-djet o .Li druga prep 50.u ti Oblak ISO/R 790 za oGibeleS: Vanje OBhenci SELI rije1i2 utvrđuje propise za ZUBA i „ 'kontenera radi mogućnosti brze identifikacije vlasnika, kapaciteta i bruto mase. Fr. Ba

| Preporuka ISO/R 830 sadrži terminologiju u oblasti kontenerizacije, dok će se druge preporuke koje će uskoro biti O-O ol avljene, odnositi na tehničke uslove za nauglice, u cilju lakše manipulacije i slaganja, kao i na metode ispitivanja strukture ~

__ kontenera, Izrada kodeksa za obeležavanje kontenera, koji je namenjen lakšoj izradi dokumentacije po metodama obrade poda- e: |. taka, takođe je uzeta u proučavanje.

| Usledizvarednog razvoja kontenerizacije, znatne invensticije se ulažu u nove instalacije širom sveta. Proizvedena je spe-

: - cijalna oprema za manipulaciju i pretovar, kao i brođovi, kamioni i vagoni namenjeni specijalnom prometu kontenera; čak su i ignute i potpuno nove luke. Brižljivo obrađeni standardi, koji mogu da se revidiraju i prilagode eventualnim novim uslovima trebama, sačinjavaju jedan od bitnih aspekata tog ogromnog. poduhvata. .

| _Pristupljeno je takođe mnogobrojnim ispitivanjima radi utvrđivanja marerijala koji bi najbolje odgovarali konstrukciji a

nntenera.

Teško je odrediti materijal koji bi najbolje odgovarao za proizvodnju kontenera. Čelik, aluminijum, šperploče, staklena -

vlakna, armirane plastične mase — sve su to materijali, od kojih bi svaki mogao da pretenduje na superiornost u određenim

___uslovima. Vazdušni transport zahteva lak materijal, pa se koriste legure magnezijuma, ćelijaste plastične mase sa tankim pre- • ON

dama i drugi naročito laki materijali. Za drumski i železnički transport, gde manipulacija može biti grublja, mogu se upo- .-

tre iti materijali kao što su drvo, aluminijum i legure lakih metala. Za pomorski transport nepropustnost i klimatski uslovi

NOP: dadMavljaju odlučujuće faktore. Sigurnost, bezbednost pri manipulaciji, pa čak i vrsta robe koja se prevozi su takođe elementi

_ koji se uzimaju u obzir.

| ___Razvoj kontenera-hladnjača i ambiciozniji projekti kojima će se omogućiti kontrola temperature bilo kod prehrambenog

proizvoda u toku tranzita, mnogo su doprineli razvoju tržišta lakokvarljivih prehrambenih proizvoda. Kontener-cisterna ili ___rezervoar odgovarajućeg oblika konstruisani prema preporučenim uslovima predstavljaju samo dva primera iz serije standardi____zovanih kontenara. :

O __U stvari, prilagođavanje kontenera za transport posebnih prehrambenih proizvoda je beskonačno. Zahvaljujući upo-

e - trebi kontenera, nema sumnje da industrija može da preveze svoje proizvode sa proizvodnog lanca do prodavca ekonomičnije,

bržei i uz veću bezbednost, nego sa bilo kojim drugim sredstvima. Mnoge industrijalizovane zemlje već su usvojile osnovne stan-

darde za kontenere i za njih potrebnu opremu za transport robe, unoseći na taj način logiku i dobar smisao u interkontinentalnu

razmenu. Više međunarodnih organizacija ozbiljno proučava probleme međunarodne trgovine u regionalnom okviru i zasniva

svoje ankete na upotrebi kontenera.

: Pravilnost u pokretanju robe raznim vidovima transportnih sredstava i između njih pokazuje već reperkusiju u mnogim

ij pomoćnim oblastima transporta: osiguranju, bankarstvu, dokumentaciji i carinama. Na taj način, ova sadašnja tehnička revo-

· lucija neće se ograničiti samo na industriju transporta. %

"Možda će istoričari u budućnosti smatrati našu epohu kao »kontenersku eru«,

(Service d'Information ISO, 13 maj, 1969)

\,

_ ya Pla OEM