JUS standardizacija

Pošto je podvukao da bi nastojanja na publicitetu trebalo da budu jača kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou predsednik organizacije ISO je izjavio: »Javnost nije dovoljno obaveštena o onome šta mi radimo — ušteđe u vremenu i novcu, koristi za potrošača, bile bi mnogo veće kada bi prednosti standardizacije bile poznate širom sveta. Naš zadatak je da propagiramo koncepcije standardizacije što je moguće više i češće«,

G. Sunter, koji je u isto vreme predsednik Turskog instituta za standardizaciju, insistirao je, takođe, na činjenici da rad na nacionalnoj standardizaciji ne umanji značaj delovanja na propagandi koncepcije svetskih standarđa.

»Mi znamo, nastavio je on dalje, da je standardizacija najsolidniji fond za svetski napredak, da je ona dragocen instrument za međunarodnu trgovinu i razumevanje među narodima. Našim aktivnijim učešćem u međunarodnom radu moći ćem uspešnije pomoći zemljama u razvoju; stvorićemo srećniji svet i viši nivo životnog standarda u svetu«. ·

U toku zasedanja stručnjaka standardizacije, koje je održano idućeg dana, Jedan visoki funkcioner Ministarstva trgovine Sjedinjenih Američkih država je izjavio, da prvenstveni uslov za razvitak industrije trgovine predstavljaju proizvodi koji su usklađeni nacionalnim i međunarodnim standardima, a pomoćnik direktora Međunarodnog biroa za trgovinu ovog mini-

naše nacije, ne samo u trgovinskom pogledu nego mnogo šire, Generalni sekretar Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO), G. Olle Sturen, je podvukao potrebu jačanja i proširivanja rada na međunarodnoj standardizaciji sa stvarno međunarodnim karakterom. Ovaj rad treba da sledi ritam koji diktiraju tehnički i ekonomski razvitak u cilju većeg napretka svetske trgovine. | Danas više ne treba razmišljati o tome da li su nam neki međunarodni standardi potrebni ili ne. »Razvoj svetske trgovine to zahteva«, izjavio je Generalni sekretar ISO kao zaključak.

(Service d'Information ISO«, 24. januar 1969)

STANDARDIZACIJA — KLJUČNI PROBLEM REVOLUCIJE U OBLASTI KONTENERIZACIJE

Voz, dužine više kilometara, teledirigovan od jednog rukovaoca i sastavljen od standardnih Plato-vagona koji prevoze standardne kontenere; gigantska teretna podmornica, natovarena hiljadama tona robe u okvirima, koja vrši interkontinetalnu

i postala očevidna potreba da se standardizuje osnovna jedinica u racicnalncm sistemu transporta — kontener za transport robe. To je ključni problem efikasnosti u korišćenju velike transportne mreže.

Godine 1961. obrazovan je Tehnički komitet ISO/TC 104 Međunarodne organizacije za stanđardizaciju (SO) u cilju utvrđivanja dimenzija i drugih karakteristika kontenera za transport robe za primenu u međunarodnoj razmeni. Posredstvom ISO-a, nekih tridesetak zemalja udružilo je svoja iskustva u cilju izrade preporuka namenjenih da ih primene transrortna preduzeća širom sveta.

Diskusije u okviru Tehničkog komiteta ISO/TC 104, koje su sprovođene u raznim delovima sveta, uz saradnju predstavnika zainteresovanih preduzeća svih vidova transportnih sredstava, dovele su do izrade više predloga međunarodnih preporuka u oblasti osnovnih standarda za dimenzije, karakteristike i manipulaciju kcntenera.,

transporta robe. Komitet je predvideo periodično razmatranje standarda koji su već stavljeni u pripremu i to ne samo iz razloga da njihovi pojedini uslovi budu i nadalje savršeno prilagođeni stvarnosti, nego i radi praćenja napretka tehnologije.

Standardizacija je neophodnost, odsustvo standarda Je sinonim zbrke i haosa. Međutim, od životne je važnosti da oni budu toliko elastični, da bi mogli da odgovaraju potrebama pojedinih oblasti aktivnosti.

Komitet međunarodnih eksperata Je, posle razmatranja različitih potreba preduzeća za manipulaciju i korisnika na svetskom nivou, konačno usvojio standarde koji će, po svemu sudeći, biti od najveće koristiza koncentraciju kontenerizaci ije. U cpštem interesu, trebalo je činiti ustupke, da bi predlozi mogli da budu stavljeni u primenu na svetskom nivou. Tako npr., britanske železnice prihvatile su da uvedu specijalno upuštene vagone, da bi se kontenerima predloženih dimenzija omogućio prolaz kroz

kontenera za transport robe, utvrđuje karakteristike standardnih kontenera i osnovne dimenzije i mase. Standardne dimenzije kontenera su sledeće: širina 2435 mm (8 stopa), maksimalna visina 2435 mm (8 stopa), dužina do 12190 mm (40 stopa).