JUS standardizacija

STANDARDIZACIJA

STANDARDIZOVANA KONTROLA MLEČNOSTI JE DOPRINOS POBOLJŠANJU VISOKOMLEČNOG STADA

Sposobnost visoke produkcije mleka je jedna od najvažnijih osobina kod procenjivanja genetskih osobina mlečnih grla (krava).

Nedostatak jednoobraznog, tumačenja i prikazivanja nagomilanih rezultata ispitivanja tokom više meseci može dovesti do pogrešnog sistematskog izbora stada u pogledu produkcije mleka.

Međunarodnim sporazumom zaključeno je da se posredstom ISO-organizacije (Internacionalna organizacija za standardizaciju) predloži jedinstvena metoda za kontrolu mlečnosti krava. Dokumentom preporuke ISO/R. 1546 prihvaćena je tesna saradnja sa Evropskim komitetom za kontrolu mlečnosti i masnoće (le Comitće Europćen de Controle Laitier-Beurier) i evropskog zootehničkog udruženja (ia Fćdćration Europćenne de zootechnie).

Preporuka ISO/R 1546 propisuje prihvaćenu metodu kontrole mlečnosti i daje detaljna uputstva kako u pogledu tehnike izvođenja kontrole, tako i periodičnost i vreme trajanja kontrole za vreme laktacije kao i Uputstvo o načinu izražavanja rezultata ispitivanja i način sastavljanja zapisnika o kontroli. Način obračunavanja je takođe objašnjen u detalje.

Iz osnova, kontrola mlečnosti ispunjava dve funkcije.

1. Na planu individualnog uzgajanja mlečnih grla. Metod upućuje na objektivan izbor ženki kako u pogledu kvanti teta (količine) i kvaliteta mleka, tako i tehniku ekonomike stada.

2. Na planu kolektivnog uzgoja pomaže tačnije određivanje potomstva, procenu vrednosti bika i uopšte pomaže rad na genetskom i ekonomskom istraživanju.

Usvajanje uopštenog uputstva od strane ISO-a predstavlja mnogo sigurniju osnovu za trgovinu domaćim mlečnim grlima, uključujući i bivole, a sporne verovatnoće mlečnosti svodi na najmanju meru.

(Service d'fnformation ISO, 8. juli 1970)

PITANJE STANDARDIZOVANJA OBLIKA REGISTRACIONIH TABLICA ZA AUTOMOBILE

ISO (Međunarodna organizacija za standardizaciju) proučava predlog za standardizaciju oblika i mera zadnje registracione tablice za automobile.

Sadašnja raznolikost stvara velike teškoće upravnim organima nadležnim za registraciju vozila, a takođe predstavlja izvor komplikacija konstrukterima automobila. Na kraju krajeva, korisnik trpi od posledica što ove tablice nisu standardizovane.

Anketa koju je sproveo Tehnički komitet ISO/TC 22 (Automobili) pokazala je da većina zemalja aktivnih članica Ovog komiteta ima svoj poseban oblik ove tablice. U Sjedinjenim Američkim Državama su obavezne tablicz, prednja i zadnja, visine 305 mm, širine 152 mm. U By»igiji i u Čehoslovačkoj dozvoljene su samo tablice izduženog oblika. U drugim zemljama oblik tablica zavisi od marke automobila. Automobilista često mora da čeka dok se tablice izrađuju, a ako docnije kupi automobil neke druge marke, on može doći u situaciju da mora poručiti novu garnituru tablica. Na taj način povećavaju sc roškovi registracije. Međunarodni sporazum o tablicama bi smanjio troškove svih zainteresovanih strana.

S obzirom na razvoj izvoza automobila i povećanje međunarodnog automobilskog saobraća, sve veća je potreba za m»đunarodnim standardom registracionih tablica. U Švajcarskoj, na primer, važe strogi propisi za 1,2 miliona automobila sa švajcarskom registracijom, ali svake godine je ta zemlja preplavljena vozilima sa registracionim tablicama različitih dimenzija, U 1969. godini preko 35 miliona stranih automobila saobraćalo je u Švajcarskoj.

Radi lakš» identifikacije vozila, policija zahteva da registracione tablice budu lako čitljive danju i noću. Međutim, eksperti za osvetljenje došli su do zaključka da je prosto nemogućno pronaći svetlosni izvor koji bi sam bio sposoban da osvetljava tablice oba tipa, izdužene i one uže sa većom visinom.

Ovaj problem se još više zaoštrio poslednjih godina zbog ogromnog povećanja izvoza automobila.

Već niz godina, svi napori za. postizanje sporazuma bili su uzaludni, uglavnom zbog upornosti pojedinih zemalja i zbog bojazni od troškova koje bi promena izazvala. Čak i ako bi se sutra postigao sporazum, trebalo bi najmanje pet godina za njegovo potpuno sprovođenje u život. Osim neophodnih administrativnih promena, ne treba zaboraviti da proizvođači automobila pripremaju oblike novih modela nekoliko godina pre početka proizvodnje.

Ispitivanja izvršena u Švedskoj pokazala su da se registraciona oznaka postavljena u dva reda |: | na tablici čita la-

kše nego ista oznaka ispisana u jednom ređu | ABC 123|·

Sledstveno tome, švajcarski predstavnici u ISO predlažili su da se za zadnju tablicu usvoji uži viši oblik, širine 160 mm, a visine 310 mm. Ove mere su nešto malo veće od mera usvojenih u SAD (152 x 305), ali se smatra da će takav predlog priđobiti najveći broj glasova. Tablice ove veličine mogle bi se, po želji, upotrebljavati i kao prednje tablice. Ništa ne bi sprečavalo neku zemlju da propiše i manju tablicu i da postavi oznaku u jednom redu, pod uslovom da se ne prekorače najveće dozvoljene mere,

229-