JUS standardizacija

252

PA

STANDARDIZACIJA e a aaa Er aaa ara aa a a NA ae S O ZR LO |: O CIN O LO O O OLLUA

INFORMACIJE ISO

U ovoj rubrici objavljuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne organi-

zacije za standardizaciju (ISO).

MEĐUNARODNA STANDARDIZACIJA NASTOJI DA OBEZBEDI DOBRU VIDLJIVOST KROZ, | VETROBRANSKO STAKLO

Pitanje vidljivosti koje se postavlja pri konstruisanju automobila, razmatra sada jedan novoosnovani potkomitet Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO), koji je nedavno održao svoj prvi sastanak u Londonu. Međunarodna ekipa sastavljena od eksperata iz Francuske, Nemačke, Italije, Ujedinjenog Kraljevstva i Sjedinjenih Američkih Država, započeće svoje radove proučavanjem osnovnih načela za određivanje i merenje vidnog polja vozača.

Na zahtev upravnih vlasti mnogih zemalja, potkomitet će dati prioritet izvesnom broju pitanja koja se odnose na pranje vetrobrana, sprečavanje njegovog zaleđivanja i zamagljivanja, u svrhu donošenja standarda o sposobnosti i funkcionisanju uređaja koji treba da obezbede dobru vidljivost.

Zatim će potkomitet ISO proučiti uglove i dubinu vidnog polja kroz vetrobransko staklo, vođeći računa i o oblicima stubaca koji drže krov i koji mogu obrazovati»mrtve uglove«, Između ostalih pitanja koja treba proučiti nalaze se: vidno polje vozačkih komandi i signalnih uređaja, postupci za određivanje odbijanja svetlosti retrovizora, kao i pitanja koja se odnose na trake protiv zaslepljivanja, često postavljene na gornji deo vetrobrana.

Glavni zadatak potkomiteta je da se postigne međunarodni sporazum o pravim naučnim metođama za merenje sigurnosti koje bi poslužile kao osnova za docnije službene propise. Novi potkomitet je jedan od 22 specijalizovano potkomiteta koji svoje radove podnose plenarnom komitetu ISO J1C 22, odgovornom za međunarodnu standardizaciju u oblasti automobila. Potkomiteti razmatraju različite probleme iz ove oblasti, kao što su: ispitivanje motora, električna oprema, ispitivanje ponašanja vozila pri sudaru, točkovi, kočni sistemi, visina branika itd.

Komitet ISO/TC 22, međutim, je samo jedan od nekih 150 plenarnih komiteta ISO koji se bave međunarodnom standardizacijom vazduhoplovstva, voća i povrća, kompjutera, pribora za obedovanje, nuklearne energije, čamaca za spasavanje, boja i lakova, mašina za zemljane radove, pisaćih mašina, konfekcije i tako dalje. Oko 50000 eksperata iz

celog sveta učestvuje u radu Međunarodne organizacije za standardizaciju.

(Service d'information ISO, 10. maj 1972)

DVA NOVA INTERNACIONALNA STANDARDA ZA VATROSTALNE PROIZVODE

Međunarodna organizacija za standardizaciju ISO objavila je dva internacionalna standarda koji su od interesa i značaja za svetsku industriju vatrostalnog materijala.

Međunarodni standard ISO 2245 obuhtava klasifikaciju oblikovanih izolacionih vatrostalnih proizvoda, dok je u standardu ISO 2246 obrađena nomenklatura proizvodnog postupka za pune vatrostalne proizvode.

Oba navedena dokumenta izradio je tehnički komitet za vatrostalne materijale ISO/TC 33 uz aktivnu saradnju 21 zemlje.

Međunarodna klasifikacija u standardu ISO 2245 označena

Je prema hemijskoj i mineraloškoj prirodi proizvoda, i

to kao:

— visoko-aluminozni proizvodi (I i II grupa),

— proizvodi od vatrostalne gline,

— polu-silikatni proizvodi,

— silikatni proizvodi,

— bazični proizvodi,

— specijalni proizvodi.

Pod-podele su takođe od značaja, u skladu sa temperaturom pri kojoj materijal ne treba da pokazuje stalnu promenu linarnih dimenzija više od 2% u toku datog ispitivanja, a u skladu sa gornjom graničnom gustoćom.

Drugi dokument (ISO 2246) obuhvata nomenklaturu proiz-

vodnog procesa na bazi dva kriterijuma, i to: način Vezivanja materijala i postupak oblikovanja proizvoda.

Međunarodna organizacija za standardizaciju ISO izđala je deset novih standarda iz ove oblasti, a druga dva predloga (koja se odnose na određivanje promene stalnih dimenzija pri zagrevanju) već su znatno poodmakla u stepenu razvoja.

Ovi standardi ne samo što olakšavaju međusobne odnose između proizvođača vatrostalnih materijala, već otklanjaju i štete nastale usled nesporazuma između potrošača i proizvođača. (Service d'information Iso, 5. juli 1972)