JUS standardizacija

352.

informacije ISO

U ovoj rubrici objavljuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne orga-

nizacije za standardizaciju ISO.

ISO standardizuje visinu za automobilske odbojnike

Publikacijom međunarodnog. standarda ISO 2958 učinjen je Jedan značajan korak u pravcu opšleg usvajanja standardne visine automobilskih odbojnika.

Proizvođači automobila će zadržati slobodu koncepcije, ali će morati da na svojim budućim modelima automobila vode računa o novoj standardizovanoj referentnoj visini od 445 mm iznad tla.

Standard su prihvatili nacionalni instituti za standardizaciju dvadeset zemalja*, pošto su ga dugo proučavali predstavnici vlada, instituti za istraživanja, automobilska industrija i mnogi drugi zainteresovani.

Komiteti članova ISO triju zemalja nisu prihvatili standard iz tehničkih razloga. Australija je više volela da čeka da njen vlastiti standard bude predmet prihvatanja, Sjedinjene Države su se odlučile za visinu od 457 mm, a Japan je zahtevao referentnu visinu od 470 mm. Prirodno, čak i da Je bilo jednodušnog mišljenja, formula ISO bi mogla samo rešiti problem nakon dužeg vremena. Biće potrebno da prođe čitav niz godina pa da novi modeli automobila dobiju odbojnike koji odgovaraju propisima ISO. Štaviše, sadašnji modeli će nastaviti sa »trčanjem« još mnogo godina. lako ISO ne može da nametne saobražavanje bilo kome od svojih međunarodnih standarda, može se verovati da će usvojen predlog biti široko prihvaćen, budući da je većina proizvođača automobila predstavljena u komitetu ISO, zaduženom za izradu ovog standarda.

Jedno kratkotrajno ispitivanje raznih modela automobila otkriva da visina odbojnika mnogo varira. Danas, srednja visina odbojnika jedne velike američke limuzine i jednog italijanskog sportskog automobila, na primer, može varirati do 200 mm (8 inča). Osim toga, visina prednjeg odbojnika često se mnogo razlikuje od visine zadnjeg, na jednom istom automobilu. Polazeći od ove činjenice, ako je vaša parkirana kola udario lako svojim zadnjim delom neki drugi automobil istog modela, nije isključeno da će vas skupo koštati popravka.

Odsustvo standardizacije znatno smanjuje efikasnost odbojnika, čija je namena da zaštiti automobil od štete koju prouzrokuju sudari pri maloj brzini.

Standard ISO 2958 zahteva da se udar posmatranog vozila izvede sudarom sa »uređajem za ispitivanje«, čija je površina udara od tvrdog čelika. Ovaj uređaj, mase jednake masi vozila, udara pod raznim uglovima u prednje i zadnje površine ispitivanog vozila. Brzina sudara i drugi uslovi ispitivanja do detalja su propisani.

* Južnoafrička republika, Nemačka, Austrija, Belgija, Kanada, Arapska Republika Egipat, Francuska, Mađarska, Irska, Italija, Meksiko, Holandija, Poljska, Rumunija,

Švedska, Švajcarska, Ujedinjena Kraljevina, Čehoslovačka,

Tajland, Turska.

Posle svakog ispitivanja, razni uređaji ili sistemi na VOzilu koje je ispitivano, moraju nastaviti da funkcionišu ispravno: — svetla i drugi uređaji za signalizaciju (izuzev uređaja

za osvetljavanje registarske tablice);

— poklopac motora, poklopac prtljažnika i vrata;

— sistemi za napajanje gorivom i hlađenje;

— sistem za odvođenje izduvnih gasova;

— Ppogonski sistem, sistemi vešanja, upravljanja i ko-

čenja.

Ne treba zaboraviti da je visina ođbojnika određena, kako opterećenjem vozila (putnici i prtljag), tako i naglim kočenjem. Preporučljivo je da se prilikom ispitivanja vođi računa o ovim promenama. Odlučujući o referentnoj visini od 445 mm, eksperti ISO su vodili isto tako računa i o poslednjim konstatacijama medicine u vezi sa povredama pešaka. Stoga je visina na koju treba postaviti odbojnik nešto ispod srednje visine kolena da bi se smanjile medicinske komplikacije kod pešaka povređenih u saobraćajnim udesima.

Međunarodna metoda ispitivanja radikalno odstupa od klasične koncepcije — jedne visine i jednog standardizovanog oblika odbojnika. Ova koncepcija je napuštena od strane komiteta ISO. Proizvođači automobila su se, međutim, snažno suprotstavljali diskusijama zasnovanim na ovakvom posmatranju problema. Stilisti i automobilska industrija naročito su pogođeni idejom o jednom »standardizovanom odbojniku«, koji bi sputavao njihovu slobodu izražavanja.

S druge strane, postoje različite koncepcije u pogledu najboljeg tipa odbojnika. Izvesni su za velike tradicionalne odbojnike; drugi smatraju da ovi imaju tendenciju najahivanja i »zagrizanjać sa drugim odbojnikom u slučaju sudara.

Primena jednog novog propisa o regulisanju sigurnosti u SAD omogućilo je da se izađe iz ovog ćor-sokaka; ovo regulisanje počiva na metodi ispitivanja koja ostavlja stilistima dosta veliku slobodu, uz uslov da automobili zadovolje ispitivanja.

Standardi ISO baziraju na analognim principima.

Oko četrdeset zemalja je predstavljeno u tehničkom komitetu ISO/TC 22, zaduženom za međunarodnu standardizaciju iz oblasti drumskih vozila. Zasedanjima ovog komiteta prisustvuju 22 specijalizovana podkomiteta i mnogobrojne radne grupe, koji se bave raznim studijama kao:

· ispitivanje motora, spoljašnji udari, opasnosti od požara,

vidljivost sigurnosna stakla.

ISO, News service, Septembar 1973