JUS standardizacija

127

Zemlje u razvoju mogu se suočiti sa problemom ıizbora između raspoloživih standarda za svoje nacionalne potrebe. Njima Je potreban savet u pravljenju izbora, uključujući ı neophodan sistem informisanja. Poželjno je da nacionalne organizacije za standardizaciju uspostave Veze sa nacionalnim organizacijama koje nadgledaju uvođenje strane tehnologije da bi se izbegla raznolikost standarda.

Preporuke:

3.1 ISO ı TEC treba da pomognu boljem razumemevanju međuzavisnosti između različitih tipova 1 nivoa standarda, uključujući respektivno ulogu međunarodnih, regionalnih, nacionalnih, granskih i standardizacija na nivou preduzeća.

Dalji napori treba da budu učinjeni na ubrzanju proizvodnje ı osiguranju više jednoobraznosti u primeni međunarodnih standarda, naročito u razvijenim zemljama, da bi snabdevanjem materijalom opremom itd., zemljama u razvoju pomogle transfer tehnologije u skladu sa nacionalnim uslovima.

3.3 ISO treba da potpomogne dalje proučavanje uloge međunarodne ı regionalne standardizacije u transferu tehnologije. Imajući u vidu globalni značaj ovog pitanja, takva studija treba da bude preduzeta zajednički sa Ujedinjenim nacijama.

3.4 Ujedinjene nacije ı druge međunarodne organizacije treba da obezbede obaveštenja kada ih zemlje u razvoju zatraže u vezi sa odabiranjem pogodnih tehnoloških postupaka i usvajanje standardizovane opreme.

3.5 Preko nove radne Jedinice za zemlje u razvoju, ISO treba da organizuje konsultacije ı razmenu iskustava kao doprinos nacionalnim organizacijama za standardizaciju u zemljama u razvoju na zajedničkim problemima o podizanju kvaliteta.

95] ~

Diskusiona grupa 4: »Mere za unapređenje primene standarda u manje razvijenim zemljama«

Izvod ız diskusije:

Pitanje, koji standardi treba da budu obavezni, a koji neobavezni, razlikuje se od jedne zemlje do druge, u skladu sa političkom i socijalnom strukturom. Opšte Je prihvaćeno, međutim, da su standardi koji se odnose na bezbednost, zdravlje, zaštitu Životne sredine i zaštitu potrošača za sada specijalni slučajevi i da zahtevaju izvestan stepen obaveznosti. U tehnološkom smislu glavno je da standard, bilo da je obavezan ili neobavezan, podstiče unapređenje kvaliteta. Dakle, značajno je to da standard pomogne tehnološki napredak. Osim toga, precizni zakonski status standarda je od sekundarnog značaja u odnosu na napor koji na-

cionalne organizacije za standardizaciju treba da ulože u unapređenje primene standarda, posebno preko programa za kontrolu kvaliteta.

U ovom pogledu »integralni prilaz« standardizaciji, čini se, nudi najbolje mogućnosti za postizanje uspešne primene. Princip saglasnosti svih strana koje rade na primeni standarda je od vitalnog značaja (posebno potrošača, proizvođača i vlasti). Pri određivanju da li će neki standard biti izrađen kao obavezan ili neobavezan, važno Je uzeti u obzir mogućnosti lokalne proizvodnje koja treba da odgovori obaveznom standardu.

Vlade mogu mnogo doprineti unapređenju primene standarda korišćenjem standarda u okviru zakonodavstva i propisa (pozivom na standarde) 1 Vezivanjem svojih državnih kupovina za usvojene nacionalne standarde.

Dobro zamišljen i usaglašen sistem za sertifikaciju može doprineti uspešnoj primeni standarda. U tom pogledu važan je rad komiteta za sertifikaciju ISO (CERTICO), naročito u vezi sa vođenjem praktičnog rada za sistem sertifikacije. U vezi sa ovim treba pratiti rad ISO-a ı IEC-a na sertifikaciji.

Preporuke:

4.1 U određivanju politike za pomaganje primene standarda u zemljama u razvoju, treba ıizabrati one mere koje će pomoći, a ne sprečiti tehnološki razvoj.

4.2 Nacionalne organizacije za standardizaciju u zemljama u razvoju treba da usvoje integrisani prilaz standardizaciji (izradu standarda, metrologiju, kontrolu kvaliteta, serifikaciju i primenjena istraživanja), kao najbolje sredstvo kojim će se obezbediti sigurna primena standarda ı njihovo prilagođavanje na lokalne uslove, 1 obezbediti porast nivoa kvaliteta.

4.3 Vlade u zemljama u razvoju treba da pojačaju ulogu nacionalnih organizacija za standardizaciju, primenjujući usvojene nacionalne standarde u svim svojim delatnostima, posecbno državnim nabavkama ı pri korišćenju, kad god je to moguće, tehnike »poziva na standarde« u zakonodavstvu ı regulativ1.

4.4 Nacionalne organizacije za standardizaciju u zemljama u razvoju treba pažljivo da prate rad Komiteta za sertifikaciju ISOJCERTICO.

Diskusiona grupa 5: »Obrazovanje, obuka i informisanje o standardizaciji u manje razvijenim zemljama«. Izvod iz diskusije:

Dobar sistem informisanja je osnova za shvatanje ı primenu standarda na nacionalnom nivou. Zbog toga je poželjno da nacionalne organizacije za standardizaciju obezbede redovne ı dovoljne informacije svim zainteresovanim stranama. Da bi