JUS standardizacija

381

informacije ISO

U ovoj rubrici objavliuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO).

metode ispitivanja vozila radi ocene »ponašanja vozila na putu«

Ponašanje savremenog vozila na putu neuporedivo je bolje nego prvih automobila, a poznato je da od njega u znatnoj meri zavisi bezbednost.

Pokušaj da se stvori jedna objektivna metoda ispitivanja vozila radi procene ponašanja vozila na putu, pokazao je, međutim, da je to krajnje kompleksan problem. Prvi pokušaji u tom smislu datiraju još od pre 30 godina. Međutim, još uvek se zadržalo subjektivno mišljenje kao najbolja mogućnost procene ponašanja vozila na putu.

4a ba

Sekcija 1 Sekciia 2 Sekcija 3

Zbog toga nije previše iznenađujuće to što jednom ISO-komitetu, sastavljenom od međunarodnih stručnjaka u OVOJ oblasti, nije pošlo za rukom da izradi jedan međunarodni standard koji bi rešio ovaj problem. Različita ponašanja iskusnih vozača u vožnji daju upravo takve rezultate da ne ostaje ništa drugo do da se izvede još mnogo drugih radova na istraživanju u tom pravcu.

Ipak je komitet odlučio da objavi jedan »Tehnički izveštaj«, (ISO/TR 3888) koji opisuje način ispitivanja naglog bočnog

11la

10 11

Sekcija 4 Sekcija 5 Sekcija 6

Tačke postavljanja kupastih repera za obeležavanje staze za ispitivanje bočnog ispadanja (Izvod iz ISO/TR 3888)

ispadanja i koji omogućuje ocenjivanje jednog od kriterijuma za dinamiku vozila i ponašanje na putu. Ovaj način se primenjuje na putnička vozila bez obzira na njihovu masu, kao i na druga motorna vozila koja su proizašla iz putničkih (izuzev motocikla). Ukupna masa posmatranog vozila ne sme da pređe 3,5 tone.

Osnovna ideja za izbor ispitivanja naglog bočnog ispadanja bila je da se stvori jedna metoda za ispitivanje koja će

omogućiti da se proceni ponašanje vozila na putu pri uobičajenim uslovima u javnom saobraćaju.

Ova metođa zahteva iskusnog vozača, sposobnog da velikom brzinom vozi kola koja se ispituju, stazom dužine 125 m (čija je površina kontrolisana u pogledu neravnina i klizanja), sa skretanjem na bočnu stazu i vraćanjem sa nje, bez pomeranja brižljivo raspoređenih repernih konusa.

ISO News service, septembar 1975 g.