JUS standardizacija

141

ikađa održan u Maleziji, ohrabrujući je znak u ovom našem vremenu.

U 1975. gođini ISO je ponovo oborio rekord u godišnjem donošenju međunarodnih stanđarda. Publikovano je 625 novih i reviđiranih stanđarđa, što predstavlja više ođ 5000 stranica tehničkih podataka.

jedinstven sistem metričkog navoja

Američki i evropski stručnjaci koji rade u Međunarodnoj organizaciji za stanđardizaciju ISO pronašli su najzad osnovu za sporazum o okončanju diskusija u vezi sa neslaganjima oko metričkog navoja i mera za elemente za spajanje (vijci i navrtke), koje su pretile da stvore veoma ozbiljne probleme na polju standardizacije ove materije. Ovim sporazumom je izbegnuta ekonomska borba koja je mogla dovesti do visokih troškova.

U duhu sporazuma, obe strane u diskusiji učinile su izvesne ustupke, čime su otklonjene smetnje za usvajanje jedinstvenog svetskog sistema za elemente za spajanje sa metričkim navojem.

Većina zemalja, sem Severnc Amerike, usvojila je pre nekolika godina metrički navoj za elemente za spajanje. Pod sve većim pritiskom da se i u SAD usvoje metričke jedinice, neka veća preduzeća u ovoj zemlji (General Motors Corporation, Ford Motor Co.) predložila su specijalni sistem za elemente za spajanje »Optimum Metric Fastener System« (OFMS), za koji tvrde da je pogodniji od sistema ISO, i da ga kao takvog treba usvojiti. Zemlje, pak, koje već koriste sistem ISO tvrde da su prednosti koje sistem OFMS pruža, neznatne i da ne mogu opravdati troškove u koje bi bile uvučene prelaskom na njega. Jedan nemački komercijalni stručnjak je procenio da bi samo njegovu zemlju ovaj prelazak stajao 180 miliona maraka u toku 10 godina. Diskusija u ovom smislu traje više od četiri godine.

Predsednici dvaju tehničkih komiteta ISO, specijalno zaduženi za ovaj problem, (M.A. Roslund, Švedska, za komitet ISO/TC-1-Navoj, i M.G.H. Junker, SR Nemačka, za komitet ISO/TC 2 — Elementi za spajanje) objavili su zajedničku deklaraciju sledeće sadržine:

— »Za metričke navoje standardizovaće se dva osnovna profila: jedan koji odgovara zahtevima za specijalnu primenu, kao što je aeronautika (profil J), i drugi koji odgovara industrijskim i komercijalnim zahtevima, koje će pokrivati standard ISO 68.

— Prilikom reviziie standarda ISO 68, na osnovnom profilu neće se vršiti nikakva modifikacija. Osnovna visina navoja ostaje 0,54127 P. -

— Revizijom standarda ISO 965 predviđa se naimanji poluprečnik zaoblienja u dnu, za vijke klase čvrstoće 8.8 i veće. On će iznositi naimanje 0,125 P.

— Najveća vrednost malog prečnika navoja freba da bude tolika koliko je pofrebno da ne dođe do preklapanja sa navojem navrfke tolerancije 6 H. Da bi se obezbedilo

Nije reč o tome da ISO treba da se sada odmara na svojim lovorikama: ostaje Još mnogo toga da se uradi. U svakom slučaju, sa svim članovima iz celog sveta koji su ujedinjeni u izvršenju zajedničkog cilja, uvereni smo da će ISO biti u stanju da ponovo PDruži izazov.

IS0

od takvog preklapania, mali prečnik kontrolnog prstena »IDE« treba da bude jednak osnovnom malom prečniku D, za sve položaje tolerancije spoljašnjeg navoja.

— Izbor mera navoja mora se izvršiti sa najvećom pažniom, kako bi se obezbedila zamenljivost proizvoda.

— U standard ISO 261 uneće se dodatna kombinacija prečnik — korak M 6,3 1 između veličina M 5 i M 8, kao treća veličina. Standardi ISO koji se odnose na elemente za spajanie moraju sadržavati i niz koji odgovara standardu ISO 262, u ovom slučaju veličinu M 6. U nizu prečnika M 3 do M 5 ne predviđa se revizija kombinacija prečriik korak. — Tolerancija spoliašnjeg navoja biće u principu 6 g za proizvode trgovačkog kvaliteta, izuzimajući eventualno proizvode veće čvrstoće kao što su vijci sa cilindričnom glavom sa šestostranom rupom, klase čvrstoće 12.9, za koje se uzima tolerancija 58 6g.

— Označavanje navoja i obeležavanje klase čvrstoće vršiće se prema postojećim standardima ISO.

— U okviru komiteta ISO/TC 1 učiniće se zajednički napori za izradu koncepta prijemnog kontrolnika »NE IDE«.

— Mehaničke osobine i klase čvrstoće zasnivaće se na preporuci ISO/R 898, čiii je revidirani tekst sa manjim ispravkama i dodatkom klase čvrstoće 9.8, razaslan članovima ISO na glasanje«.

Oni su izrazili nađu da će ovaj sporazum biti prihvaćen na plenarnom zasedanju ovih komiteta krajem ove godine. Zasedanje komiteta ISO/TC 1 održaće se juna meseca u Štokholmu a komiteta ISO/TC 2 u septembru u Bugarskoj. Tako je materija koju sporazum obuhvata, složena, iz OVOg sporazuma će se kao rezultat dobiti sledeće:

— Modifikovana verzija sistema OFMS zadržaće se kao osnova za predlog revizije međunarodnog standarda ISO 965—1973. Ovaj sporazum koji dozvoljava neznatnu modifikaciju metričkog navoja ISO, garantujući zamenljivost, pružiće američkoj industriji mogućnost da se prilagodi standardima ISO koji se odnose na elemente za spajanje, a zemljama koje već koriste standard 1SO 965—1973, da bez polresa i velikih troškova izvrše izmene vezane za reviziju ovog standarda.

— Usvojiće se dva osnovna profila za navoj: jedan odgovara posebnim zahtevima aeronautičke industrije (profil J), i drugi za proizvode koji se koriste u industriji i širokoj potrošnji (predviđen u standardu ISO 68).