JUS standardizacija

-143

Sistem se sastoji iz tri bitna elementa:

— Zbornika za identifikovanje svetskih proizvođača (WMI) prema kome se označava proizvođač vozila;

— Odeljka za opis vozila (VDS), prema tome se vrši opisivanje opštih karakteristika vozila; — Odeljka za označavanje vozila (VIS), koji daje proizvođač, a koji služi za razlikovanje jednog

vozila od diugog.

VIN komplet predstavlja kombinaciju od najviše 17 slovnih i brojnih znakova, koji čine jedinstvenim identifikovanje svakog vozila proizvedenog ma gde u svetu, tokom trideset

narednih godina. On će moći da zameni broj šasije i moći će se ponoviti na drugim delovima vozila.

Procedura dodele oznaka WMTI proizvođačima vozila u svetu već je utvrđena i stoga je Savet ISO imenovao US Society of Automotive Engineers (SAE) za međunarodnu agenciju za registrovanje, koja će rukovoditi sistemom WMI. Na državnom nivou američka vlada (NHTSA) kao ı Evropska ekonomska zajednica uvešće u 1976. godini propise po kojima će zahtevati da ubuduće sva drumska vozila imaju VIN, prema pravilima utvrđenim u organizaciji ISO.

ISO News seFvice, februar 1976 g.

standardi i potrošač—novo ISO uputstvo

Kako može jedna domaćica da proceni kvalitet mašine za pranje rublja ili drugih komplikovanih aparata za domaćinstvo između više konkurentskih marki? U većini slučajeva to je potpuno nemoguće.

Umesto da se osloni na ponekad i sumnjive sadržaje reklama, ona se sve više oslanja na preporuke nezavisnih institucija koje zastupaju interese potrošača.

Zbog toga Organizacije potrošača, uvek kada je to moguće, upotrebljavaju standardne metode za merenje osobina proizvoda široke potrošnje (SMMP) da bi se osigurala objektivnost i reproduktivnost. Institucije koje pripremaju standarde na nacionalnom ili međunarodnom nivou ukazuju sve veću pažnju stanđarđima za proizvode široke potrošnje i ISO je sada izdao uputstva za izradu standarda za metode merenja osobina proizvoda široke potrošnje (SMMP). Naglašeno je da ove ispitne metode koje će biti upotrebljene kao osnova za informisanje potrošača o osobinama proiz-

voda, moraju biti jasno povezane, direktno ili indirektno, sa osobinama proizvoda u eksploataciji.

Uputstvo koje je izdao Komitet za usmeravanje međunarodne standardizacije za pitanje široke potrošnje (ISCA), jasno ukazuje da prikazivanje rezultata mora biti lako razumljivo potrošačima koristeći izraze svakodnevnog Jezika. Drugi važan princip je da se rezultati ispitivanja, đobijeni od različitih ispitivača, mogu, ukoliko je moguće, tumačiti na isti način od strane proizvođača, korisnika i ovlašćenog organa.

ISO uputstvo 4 je pripremano, zapravo, za internu upotrebu ISO-komiteta, ali ga mogu primeniti i ostali zainteresovani. PRIMEDBA — Ovo uputstvo je prihvatila Komisija za stanđardizaciju u oblasti potrošnje Jugoslovenskog zavoda za stanđardizaciju i ono se kao predlog jugoslovenskog stanđarda nalazi na javnoj diskusiji.

ISO Service, 20 JanuaF 1976.

uputstva za pomoć osoblju i članovima delegacija iz institucija za standardizaciju na dužnosti u zemlji pripadnici IS0-a

Na zaseđanju koje je ođržano u Ženevi od 16. do 18. septembra 1975. godine, Savet je usvojio sleđeću rezoluciju:

»Savet je odlučio da članicama ISO-a preporuči da u svojim uzajamnim odnosima slede uputstva izložena u prilogu ISO/Savetu 1975—27/1 koja se odnose na pomoć osoblju i članovima delegacija odgovornih institucija za stanđardizaciju u zemlji pripadnici ISO-a. Generalni sekretar se poziva da o ovoj odluci obavesti sve članove ISO-a.«

(Rezolucija Saveta 63/1975)

Ovom prilikom Centralni sekretar obaveštava članice ISO-a da će se pridržavati uputstava.

Uvod

Često se događa đa član delegacije iz institucije za standarđizaciju postane Žrtva nesrećnog slučaja, iznenadne bolesti ili nekog drugog incidenta (na primer krađa ili

telesni napad) za vreme obavljanja dužnosti na teritoriji drugih institucija za standardizaciju.

U takvim okolnostima institucija za standardizaciju u zemlji u kojoj se nalazi oštećena strana pruža istoj pomoć i podršku. Međutim, ova institucija za standardizaciju bi mogla oklevati da snosi troškove, pozajmi novac, ı tako dalje, ako ne bi bila sigurna da će troškovi biti nadoknađeni. Zbog toga se preporučuje da institucije za standardizaciju u okviru ISO-a treba đa se pridržavaju navedenih smernica sa ciljem da se obezbedi potrebna pomoć njihovim građanima, članovima institucija i drugim članovima nacionalne delegacije.

Direktive za uzajamnu pomoć

1. Sve institucije članice ISO-a na čijoj se teritoriji i uz čiju se pomoć ili sporazum održava ISO zasedanje, u daljem tekstu naznačena kao institucija domaćin — pozvane su