JUS standardizacija
žđe ISO/R2168, Krompir ISO/R2165, šargarepa ISO/2166, kupus u glavicama ISO/2167 itd. U ovom komitetu gde se rad odvija preko specijalizovanih potkomiteta i njihovih radnih grupa takođe se radi na međunarodnim standardima iz oblasti: žitarica, mahunjača, mleka ili mlečnih proizvoda, mesa i proizvoda od mesa, mirođija i začina, pića itd. Do danas je doneto više od 140 standarda a slična brojka predlo-
195
ga cirkuliše među članicama ISO-a.
Pored ostalih aktivnosti za odgovarajuća polja rada dostavljeni su problemi drugim tehničkim komitetima kao na pr. ISO/TC 23 (poljoprivredne mašine), ISO/TC 134 (đubriva), ISO/TC 122 (pakovanje), ISO/TC 51 (palete), ISO/TC 104 (kontejneri) i ISO/TC 86 (rashladni uređaji. Ovo je ukratko samo mali deo ukupne aktivnosti ove specijalizovane međunarodne institucije za standardizaciju.
Racionalizovanje neto snage automobilskih motora
Proizvođači automobila čitavog sveta će u SVOjim kalendarima zaokružiti 1. oktobar 1978. godine. Posle tog datuma u tehničkim karakteristikama automobilskih motora stajaće samo jedna jedinstvena opšte prihvaćena neto snaga. Na nedavno održanom plenarnom sastanku u Cirihu, ISO/TC 22 — tehničkog komiteta koji se bavi međunarodnom standardizacijom drumskih vozila, odlučeno je jednoglasno da se proizvođači drumskih vozila raznih zemalja DOZOvu da ubuduće snagu motora izražavaju »ISO neto snagom«, kako je to utvrđeno međunarodnim standardom ISO 1585.
Predstavnici većeg broja zemalja značajnih proizvođača automobila (između ostalih SR Nemačke, Španije, SAD, Francuske, Italije, Japana, Engleske, Švedske i Čehoslovačke) usvojili su ovaj standard, a za ostale zemlje se smatra da će, slediti njihov primer.
Proizvođači automobila se nadaju da će nestati nesporazumi među automobilstima zahvaljujući tome što se Institut za standardizaciju SR Nemačke saglasio da se široko primenjivani DIN standard zameni ovim gore navedenim novim standardom. Ostali različiti sistemi koji su Još u upotrebi (naročito SAE standard u SAD i sistem bhp u Engleskoj) daju različite vrednosti za istu neto snagu motora.
Osim toga, proizvođači celog sveta nalaze da, kad su raspravljeni tehnički principi, od koristi Je da se uskladi i njihova primena. Standard ISO 1585 utvrđuje listu motorske opreme koja je potrebna za određivanje neto snage i njeno tačno postavljanje na probni sto. Osnovne razlike koje objašnjavaju nesuglasice između nacionalnih tehničkih uslova, proizilaze iz razlike u broju delova motorske opreme koja se ugrađuje u motor namenjen ispitivanju. Svaka dopunska oprema smanjuje u određenoj
Nove oznake za buduće pneumatike
Savremeni pneumatik za drumska vozila je dosta složen proizvod. Zahtevi u pogledu tehničkih karakteristika jednog klasičnog porodičnog
meri bruto snagu i daje različitu neto snagu, što zavisi od primenjenogs standarda. Konfuziju povećava to što se, govoreći o SAE konjskim snagama, u najvećem broju slučajeva, misli na bruto snagu, dok u Nemačkoj DIN konjske snage se odnose na neto snagu.
Standard ISO zahteva da motorska oprema bude iz standardizovane proizvodnje. Ova oprema podrazumeva sistem za usisavanje, sistem za predgrevanje preko usisnog kolektora, pumpu za gorivo, karburator, sistem za ubrizgavanje goriva, instalaciju za vodeno ili vazdušno hlađenje motora, električnu opremu i sistem prehranjivanja (ako postoji).
Nasuprot ovome, izvesna oprema koja može da bude ugrađena u motor mora biti sa njega skinuta pre ispitivanja. To je: kompresor za vazdušne kočnice, servo-kompresor, kompresor vazdušnog ogibljenja i instalacija za klimatizaciju. Ako se ova oprema ne može skinuti sa motora onda je potrebno utvrditi snagu koju ona troši na prazno i tu snagu dodati snazi motora.
Razlike u atmosferskom pritisku, temperaturi i vlažnosti vazduha moraju se uzeti u obzir i za to su dati faktori korekcije koji važe u određenim granicama. U mestima gde vladaju ekstremni uslovi kao što je razređena atmos fera u Meksiku, ili ekstremno tople klime, potrebno je predvideti specijalne uređaje.
Proizvođači automobila, administracija, prodavci ı vozači mogu već da zaborave ove razlike. Ubuduće oni će moći da koriste međunarodni jezik 1 govore o »neto snazi ISO«, koja će stajati ı u tehničkim karakteristikama, štampanim brošurama itd.
ISO News service, avgust 1977
automobila
vozila znatno se razlikuju od istih zahteva za jedan snažan sportski automobil. U cilju prostijeg i racionalnijeg informisanja