JUS standardizacija
obezbeđenje kvaliteta proizvoda i usluga u prometu
novim Zakonom o standardizaciji
Referat Dr. Milana SPASIĆA, dipl. ing., pomoćnika direktora Jugoslovenskog zavoda za standardizaciju, saopšten na „savetovanjima o novom Zakonu o standardizaciji u svim republikama i pokrajinama u Jugoslaviji
dr Milan Spasić, dipl. ing.
1. Koncept sistema intergralnog upravljanja kvalitetotom
Pred nas se postavlja problem da potrošače, organizovane i individualne, obezbedimo proizvodima i uslugama takvog kvaliteta koji sa jedne strane zadovoljava njihove potrebe, ali je i društveno opravdan. Zbog složenosti problema i neophodnosti da pri njegovom rešavanju učestvuju mnoge strukture u našem društvu, potrebno je da izgradimo sistem obezbeđenja kvaliteta i utvrdimo koncepciju njegovog funkcionisanja.
a) Ciljevi sistema
Pošto je zadovoljavanje ptreba potrošača relativno, ciljevi sistema ne mogu biti takvi da zadovoljavaju sve njihove potrebe, već samo one koje se baziraju na mogućnostima našeg društva. Iz ovog razloga ciljevi sistema su sledeći:
— Definisanje društveno opravdanog kvaliteta, za pojedine grane proizvodnje, grupacije proizvoda ili proizvode, baziranog na mogućnostima naše države: naučnim, stručnim, ekonomskim, političkim, sirovinskim, kadrovskim i sl.:;
— Hazvijanje i projektovanje, kao i izrada, na bazi društveno opravdanog kvaliteta, proizvoda i usluga optimalnog kvaliteta, koji će zadovoljiti potrebe potrošača ali i obezbediti kontinualno povećavanje efikasnosti funkcionisanja (stalno proširivanje reprodukcije) preduzeća;
— Preventivno kontrolisanje proizvoda i usluga u preduzeću, u samom procesu njihove izrade i na završetku izrade u cilju smanjivanja gubitaka zbog lošeg kvaliteta
i efikasnog preduzimanja korektivnih akcija; — Kontrolisanje i nadgledanje proizvoda i usluga u prometu, pre nego što je započeto korišćenje ili eksploatacija proizvoda, sa ciljem da se spreči upotreba onih koji ne odgovaraju po kvalitetu propisanim zahtevima, posebno onih proizvoda čija upotreba može da utiče na život ili zdravlje čoveka, čovekovu okolinu, bezbednost zemlje ili vrednih materijalnih dobara, interese potrošača i sl. Pri Oovome treba uzeti u obzir troškove ovog kontrolisanja, kao i potrebu, obavezu i efekte;
— Obezbeđenje interesa potrošača, organizovanih i individualnih, od lošeg kvaliteta kada su proizvodi u eksploataciji.
b) Osnovi sistema
Sistem obezbeđenja kvaliteta se, ozbirom na ciljeve, može podeliti na četiri podsistema: regulative, proizvodnje, prometa i eksploatacije. Da bi mogao da funkcioniše sistem mora da dobija ulazne informacije, da se u okviru sistema iste obrađuju i kombinuju sa informacijama unutar sistema i da se kao izlaz iz sistema ostvaruju projektovani ili očekivani efekti (slika 1).
Ulazne informacije se dobijaju na bazi interesa i potreba SFRJ, a prenose se preko ostalih sistema koji deluju u okruženju sistema kvaliteta (politika, planiranje, tržište, cene, nauka, razvoj itd.), kao i na bazi zahteva na međunarodnom planu ili obaveza koje ima naša zemlja u odnosu na inostrane zemlje ili partnere.
Stanje sistema se odražava u stalnim aktivnostima koje se obavljaju u pojedinačnim podsistemima, sa ciljem da se na bazi ulaznih informacija i akcija unutar sistema obezbede projektovani rezultati.
Izlaz iz. sistema su proizvodi i usluge društveno opravdanog kvaliteta, određenog ni-