JUS standardizacija

Materijali se unose u internu nomenklaturu na osnovu posebne dozvole za upotrebu, koja se daje na osnovu ispitane celishodnosti, kvaliteta, dobavljača, cene j sl.

Tehnička dokumentacija je osnovni iZVOTrT svih informacija potrebnih za dalju obradu podataka, pa zato ona treba biti uradjena DO sistemu, koji najbolje odgovara svim učesnicima U radnom procesu u OUR. Osim toga ona treba da ispunjava zahteve za unošenje podataka u računar. U tom smislu treba standardizovati sve podatke i obrasce tehničke dokumentaciJe, koja se sastoji od:

– konstrukcione dokumentacije – tehnološke dokumentacije

– planske dokumentacije i

- servisne dokumentacije.

To su ukratko navedene clavne delatnosti standardizacije u OUR, u njihovom okviru postoji niz detaljnih zadataka, u koje se ne može zbog ograničenog vremena ulaziti.

uticaji standardizacije na radni proces u OUR

U trećem delu referata prikazan je uticaj navedenih delatnosti standardđdizacije na razna osnovna područja radnog procesa. Taj prikaz važi u prvom redu za OUR koje se bave industrijskom proizvodnjom, a sa manjim ili većim izmenama mogao bi se primeniti na druge Vrste radnih organizacija.

Na slici 2 prikazani su uticaji pojedđdinih delatnosti standardizacije na sledećih 12 osnovnih područja radnog procesa: - razvoj i konstrukcija

– priprema rada

– planiranje

– snabdevanje

prijem, skladištenje, transport - proizvodnja

– kontrola

– održavanje

– prodaja, ekspedicija

10 -– servis

11 -– materijalno poslovanje, obračun 12 - vodjenje, organizacija, obrada podataka. O OO „JJ OyY U? => (3 O || Za svako od tih područja u oravougaoniku su navedene delatnosti, koje na njega bitno utiču. U tom preqledu standardi su svrstani po svom sadržaju, bez obzira da li su to JUS, interni ili neki drugi standardi. Na sledećoj slici (vidi sliku 3), koja ima oblik tabele, vidi se na koja područja radnog procesa utiču nojedine delatnosti

standardizacije u OUR. I u tom pregledu standardi su svrstani po svom sadržaju, a ne po njihovom nOsiocu.

Iz jedne i druge slike uočljivo je da svaka delatnost standardizacije utiče na više, a neke i na sva područja radnog procesa, pa je zato sasvim pogrešno uobičajeno shvatanje da je standardizacija samo jedan dio razvoja, odnosno konstrukcije i da tamo zauzima jedno potčinjeno mesto.

organizovanje službe za standardizaciju OUR

Kada se nalazimo pred zadatkom da u nekoj OUR organizujemo ili reorganizujemo službu standardizacije, onda treba prvo utvrliti redosled svih aktivnosti, koje treba predvideti:

-– utvrdjivanje polaznih osnova (snimanje stanja)

- konkretizovanje ciljeva standardizacije u OUR

- izbor sistema interne standardizacije

- utvrdJivanje delatnosti i njihovo razagraničenje na nivoe

- odredjivanje mesta u strukturi OUR

- utvrdjivanje unutrašnje organizacione strukture službe

- odredjivanje postupaka za planiranje, donošenje i primenu internih standarda

- odredjivanje postupka za zastupanje OUR u radnim telima granske, jugoslovenske i medjunarodne standardizacije

- utvrdjivanje kontrole primene standarda

-– predvidjanje potrebnih kadrova i njihovog profila

– utvrdjivanje načina finansiranja.

Tek posle utvrdjivanja svih elemenata u

okviru tih aktivnosti može se prići razradi samoupravnog sporazuma, koji treba

da rešava osnovna pitanja o osnivanju i

radu stanđardizacije u OUR, a naročito o odnosima izmedju OOUR.

Detalji poslovanja standardizacije utvrdjuju se pravilnikom o standardizaciji, čija priprema je jedna od aktivnosti u toku organizovanja.

Na kraju je potrebno još definisati i Ostvariti uslove, za uspešno Osnivanje ı UVOdjonje službe standardizacije u OUR.

S obzirom da su neki od nabrojanih elememata predmet drugih referata, ovde ćemo promatrati samo postupak planiranja, Ppostupak razrade i donošenja i postupak primene internih standarda.

Sva tri postupka prikazuju hodogrami koji su uradjeni po principu "flow chart-a" iz računarske tehnike, ali sa originalnom doOpunom, tako da taj hođoaram nije samo VeTtikalno linijski, nego je dvodimenzionalan, s tim, da se u horizontalnom pravcu