JUS standardizacija
prikazuju učesnici odnOsno nivoi organa, xoji obavljaju svaku pojedinu operaciju prikazanog postupka.
Taj način prikazivanja postupaka u standarđizaciji pokazao se vrlo korisnim, pa bi ca možda valjalo čak i stanđarđizovati.
Pazrađa internih standarda iziskuje
dosta velike troškove, koje samoupravni organi treba da odobre godišnjim finansijskim planom, a plan rađa obično se odobrava po tehničkoj liniji. Takav postupak po dva odvojena koloseka često dovodi do nesporazuma i do snižavanja finansijskih sredstava, potrebnih za rad standardizacije. S tog razloga treba, prema predloženom postupku na slici 4, plan rada i plan troškova, potrebnih za realizaciju tog plana, prodiskutovati i usvojiti prvo u okviru nadležnog stručnog organa, a konačno odobravanje (donošenje) plana rada i sredstava je u nadležnosti samoupravnog organa, radničkog saveta. Na taj način će delegati znati za koje radove odobravaju finansijska sredstva, a po proteku godine treba im podneti i izveštaj
o izvršenju predvidjenih radova na standardizaciji. Isto tako treba uključiti samoupravnce oragane i u proces donošenja internih standarda (vidi sliku 5). Interni standardi
u većini slučajeva predstavljaju odredjene radne ili materijalne obaveze pojedinih OOUR, pa Je s tog razloga potrebno
da ih donosi samoupravni organ, najbolje poseban odbor radničkog saveta, nadležan za oblast standardizacije.
U postupak primene internih standarda (prema slici 6) uključene su, osim službe za standardizaciju, U prvom redu tehničke službe OOUR kao korisnici, čiji je glavni zađatak primena i kontrola primene standarda, pa i prikupljanje iskustava u odnosu na primenjene standarde. SliČno kao što se po novom Zakonu odredjuje periodično proveravanje JUS standarda, korisno Je, da se tal:av nostunak uvede
i za interne standarde. -
Zaključak
Iz svega napred izloženog može se sastaviti opšta slika standardizacije u OUR (vidi sliku 7) sa njezinim ciljevima, delatnostima, uticajima i elementima njezinog orcanizovanja.
Na osnovu te opšte slike mogu se za svaku konkretnu organizaciju udruženog rada utvrditi konkretni ciljevi, delatnosti i uticaji, kako bi se na kraju moglo doći
do rešenja u organizovanju službe standardđizacije, koja najbolje odgovara stvarnim potrebama organizacije udruženog rada.
| LITERATURA
Zakon o standardizaciji Službeni list SFRJ, br.38/77
Grupa avtora:
Stanđarđizacija i njena uloga u daljnem razvoju privrede SFRJ, Gospodđarska zbornica Slovenije, Elektrotehnička zveza Slovenije, Ljubljana, 1974
Grupa avtora:
La Normalisation dans 1l1'Entreprise Association francaise de Normalisation, Paris, 1967
Zbornik predavanja:
Grundlagen der innerbetrieblichen Normungsarbeit Deutsches Institut fur Norming, Berlin, 1972
Zbornik predavanja:
Planen unđ Steuern innerbetrieblicher Normungsaufgaben Deutsches Institut fur Normung, Berlin, 1974
Zbornik predavanja:
Puhrungswissen fur innerbetriebliche Normungsarbeiten Deutsches Institut fur Normung, Berlin, 1976
355