JUS standardizacija

Savezni zavod za standardizaciju je, pored zaduženih organa /SKEI/i organizacija /PKJ/ konsultovao i opšta udruženja republičke i pokrajinske privredne komore kao i veći broj organizacija udruženog rada.

Očigledno je da se ovom poslu ne može prići šablonski držeći se samo odredaba Zakona o standardizaciji. Rešenje ove problematike će se tražiti u postojećoj strukturi organizacija udruženog rada, držeći se okvira datih ođredđdbama Zakona o standardizaciji.

Cilj ovog materijala je da se utvrde osnovna načela politike ovlašćivanja organizacija za atestiranje proizvođa i definiše način njenog sprovodjenja.

Načela utvrdjene politike poslužiće kao osnova za operativni rad pri ovlašćiva-– nju organizacija za atestiranje. U tu svrhu biće uradjeni pronisi o načinu rada pri ovlašćivanju organizacija za atestiranje. Posao ovlašćivanja organizacija za atestiranje obuhvata i formiranje stručnih komisija čiji je zađatak konkretan uvid

u rad organizacija udruženog rađa koje su podnele zahtev za atestiranje proizvođa u pogledu ispunjavanja propisanih uslova, analiza osposobljenosti organizacija za atestiranje i davanje mišljenja o prijavljenim organizacijama.

Sistem obaveznog atestiranja proizvođa podrazumeva kontrolu i nadzor nađ sprovodjenjem sistema atestiranja posebno u odnosu na ovlašćene organizacije pa je i to jedan od poslova obuhvaćenih planom rađa za 1979. godđinu.

U okviru zadataka vezanih za uključivanje Jugoslavije u medjunarodne sisteme atestiranja planiran je rad u komitetu ISO/ CERTICO koji će u toku ove godine razmatrati materijale koje smo mu dostavili, a koji definišu principe našeg sistema atestiranja. Predstoji, takodje, rađ na uključivanju naše zemlje u regionalne sisteme atestiranja u okviru EEZ-a /CEN, CENELEC/ i SEV-a /Konvencija o uzajamnom priznavanju rezultata ispitivanja/, što je od velikog ekonomskog značaja za našu zemlju, imajući u vidu dosađašnje iskustvo i saznanje o buđućim pravcima razvoja ovih regionalnih sirtema.

102

Kada se govori o sprovodjenju sistema atestiranja najčešće se misli na propise o obaveznom atestiranju proizvođa i uspostavljanju mreže ovlašćenih organizacija za atestiranje. Pri tome se zaboravlja, čini se nevažna, medjutim veoma značajna karika u lancu neophodnih elemenata za funkcionisanje bilo kog sis-

.tema pa i sistema atestirania. Reč je o

organizaciono-tehničkoj funkciji kod sprovodjenja sistema atestirania.

S obzirom da je ovo početak sprovodjenja sistema atestiranja mora se imati u vidu da će i poslovi organizaciono tehničke prirode kao i uspostavljanje odgovarajuće koordinacije i saradnie sa

svim učesnicima u ovom poslu, zauzeti značajno mesto u rađu Zavođa u 1979. godini.

Dosadašnje iskustvo u radu na SDTFOVO= djenju sistema atestiranja, pokazuje da se još mora raditi na njegovom usavršavanju što je i prirodna posleđica uvodjenja pDOtpuno novog sistema.

Prema zaključku Saveznog izvršnog veća tokcm 1979. godine treba uraditi predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o stanđarđizaciji u onim delovima gde njegove odredbe ne zadovoljavaju mogućnosti odđgovara= juće praktične primene. U okviru OVOg DOsla svakako treba razmišljati o sistemu atestiranja, uočenim nedostacima do kojih je došlo na osnovu analiza i o predlozima novih rešenja.

Na bazi dosadašnjeg rađa i saznjanja postoje razlozi za poboljša je sistema ates= tiranja, ali predlozi rešenja, koja će definisati sistem, moraju biti razmotreni u najširim krugovima zainteresovanih.

Ovo pre svega i zbog toga što će se ove godine doći do prvih praktičnih rezultata sprovodjenja sistema atestiranjija.

Realizacijom poslova na sprovodjenju sistema atestiranja,koji su predvidjeni planom rađa za 1979. gođinu,može se očekivati oživotvorenje date koncepcije, njena Drovera u praksi i dalje usavršavanje sistema sa osnovnim zadatkom bovećania nje= gove efikasnosti rađi ostvarivanja postavljenih ciljeva sistema atestiranja koji je definisan Zakonom o stanđarđizaciji.