JUS standardizacija

sredstva i Opremu za skladištenje), ta-

ko i različite postupke kojih se treba pridržavati, u cilju realizacije racionalnog, bezbednog i efikasnog transporta, manipulisanja i sklađištenia tereta.

Sagledavanje problema stanđardizacije pakovanja, paleta i kontenera, u ovom prikazu, je izvršeno kroz detaljnu analizu postojećih standarđa, uz korišćenje skupa kriterijuma. Kao glavni kriterijum, odabrana je tehnološka suština transportno manipulativnih jeđinica, a kao dopunski, niz medjunarodnih i različitih nacionalnih standarda, koji su izabrani prema značaju organizacija, koje su ih donele, prema broju zemalja u kojima se ti standardi danas primenjuju, kao i prema rezultatima koje te organizacije postižu standardizacijom u oblasti transporta. Glavni kriterijum za ocenu kvaliteta izvršene standardizacije, podrazumeva sledeće četiri komponente, preko kojih se na najbolji način izražavaju sve, tehnološke složene veze, u prostoru standardizacije:

- POJAM SASTAVLJANJA -– POJAM POVEZANOSTI

- POJAM ODGOVARAJUĆIH DIMENZIJA I TEŽINA · POJAM PERMANENTNOSTI

Prva dva pojma predstavljaju objektivno nužnu osobinu transportno manipulativnih Jedinica, a suština je u težnji da uvek prethodna jedinica bude sadržaj za narednu, a naredna transportni sud za prethodBU. Treći pojam Je uslov za ostvarivanje prva

dva i podrazumeva nužno sprovodjenje standardizacije-unifikacije dimenzija i teži-

na Jedinica.

Četvrti pojam je ideal kome se teži, sa ciljem eliminisanja, suvišnih, nefunkcionalnih izmena tereta, pri transportu od proizvodjača do potrošača /14/.

Ovakvo gledanje na probleme standđardđizacije je dobilo najbolju potvrdu kroz razVOJ savremenih integralnih sistema transporta. Važeći jugoslovenski standđardđi'o ambalaži

(pakovanju), paletama i kontenerima

a) U sledećoj tabeli dat je pregled standarda o ambalaži po grupama (zbog broJj= nosti se ne navode taksativno), kao i odgovarajući procenti zastupljenosti ambalaže od pojeđinog materijala:

STANDARDI O AMBALAŽI

N | || : ~ : Red. & Broj važe- & Izdatih do a br. Bi Oi BSU AE ćih standar- - 1963 god. _ da =O |- app 1. DRVENA 114 53.5 60 Ž.. TEKSTILNA 2 1,0 = 3. PLASTIČNA 2 1.70 = 4. PAPIRNA 1 065 = Bi METALNA 60 28,0 15 6. STAKLENA 17 8,0 9 7 OSTALA 17 8,0 = UKUPNO: 213 100 „O 114

b) Iz oblasti paleta je do 1979 aod. objiavljeno pet standđarđa i to:

JUS Z.M1.020; Z.M1.021; M.Z72.300; M.Z22,310; M.Z22.313

c) Iz oblasti kontenera do 1979 god. objavljeno je 26 standarda i to:

JUS M.Z2.351 JUS M.72.383

" 353 " 384 " OJI "354 " 3B5 " #031 " 355 ii 386 JUS Z.M8.001 " 356 " 387 " 003 “ Ga57 " 388 " 007 " 358 " 389 " 063 " 361 " 309:;0 " 115 " 382 "O 3JO 1

JUS Z.MI 0.0

Treba napomenuti da u oblasti paleta i kontenera, osnovu i izvor naših standarda čine standardi, delimično ili u Dpotpunosti preuzeti od organizacija ISO (International Standard Organization) i UIC (Union Internationale des Chemins de Fer).

Izvod iz analize uskladjenosti standarda o drvenoj ambalaži sa standardima za

ravne drvene palete

U analizi su, kao reprezentanti, odabrani standardi o drvenoj ambalaži (tabela 1.), koji čine više ođ polovine (53,5%) od ukupnog broja do danas objavljenih standarda, kao i standardi o ravnim drvenim paletama, koje su u ukupnoj strukturi sredstava integralnog transporta u JugOoslaviji svakako, najviše zastupljene.

300 O = == MANHUWWWGWWWNIR_ raja a WAAAVAVVVIJAVNIAAAVVAVAXAAXNAVAXAXWGWWGUUGOO GG DO OK