JUS standardizacija
vili i različiti koncepti u vezi sa njihovim projektovanjem i postavljanjem. Ta činjenica je uslovila i želju da se i ovi znaci unificiraju.
Kontakt vozača i informatike na autoputu
Govoreći o informatici na autoputu moramo imati na umu činjenicu dđa se kontakt
vozača i postavljene informatike odigrava u samo nekoliko sekundi, s obzirom na brzine koje je moguće realizovati. Iako
kratak po trajanju ovaj proces je složen proces i moguće ga je razčlaniti na sledeći način:
a) uočavanje informatike - pođ uočavanjem podrazumeva se "otkrivanje" informatike u ođnosu na okolinu i pravac pružanja autoputa, bitni uticaj ima veličina i položaj znakova informatike,
b) iđentifikovanje informatike - pod identifikovanjem podrazumeva se "raspoznavanje" informatike po tipu i značaju,
c) čitanje informatike - to je najvažniji đeo procesa kontakta, na Osnovu očitane poruke vozač nastavlja kretanje u sklađu sa značajem i značenjem, informatike.
Posmatrajući ovako razčlanjen proces kontakta vozača i informatike, možemo. zaključiti da izuzetan uticaj na njega imaju Veličina, položaj, tip, značaj i značenje informatike.
Ako svoju pažnju usmerimo na deo informatike koji se odnosi na pomenutu vertikalnu signalizaciju, možemo uočiti sledeće. Najmanji "problem" u procesu kontakta vozači imaju sa tako zvanim standardnim saobraćajnim znacima, jer se sa njima najčešće sreća i oni su po konceptu gotovo jedinstveni za veći deo sveta. Problemi se javljaju u kontaktu sa nestandđardnim saobraćajnim znacima na autoputu. Po pravilu ovi znaci se razlikuju od zemlje do zemlje, a ponekad i po deonicama na jednom putnom pravcu što je i kod nas slučaj.
Da bi se kontakt vozača i nestanđardnih znakova ostvario na nivou koji omogućava njihovu efikasnost, oni se moraju prdjektovati i postaviti po nekim principima.
Neke od tih principa možemo označiti na sledeći način: ı
a) nestanđardni saobraćajni znaci moraju da omoguće vozaču lako odđredjivanje položaja u odnosu na putni pravac i cilj njegovog kretanja-drugim rečima moraju da omoguće vozaču dobru orijentaciju u odnosu na putni pravac kojim se kreće; to važi za sve moguće uslove vidljivosti;
b) nestanđardni saobraćajni znaci moraju da omoguće pravovremeno orijentisanje u zonu čvorova;
Cc) nestanđardni saobraćajni znaci moraju da tačno ukažu na manevre koje vozač treba da obavi da bi kretanje nastavio u pravcu koji želi.
Postoje mnogi koncepti projektovanja i postavljanja nestandđardnih saobraćajnih znakova na autoputevima koji zadovoljava-– ju ove principe.
Pažnju ćemo usmeriti na informatiku u zonama izlivanja jer je ta problematika posebno aktuelna kod nas, s obzircm da smo, u nedostatku sopstvenih istraživanja, bili, prinudjeni da se koristimo stranim iskustvima.
Informatika u zonama izlivanja na autoputevima .
S obzirom na veliki broj autoputeva u svetu nije moguće na jednom mestu prikazati sve moguće varijante informatike na njima. S obzirom da se naši putni pravci, predvidjeni u realizaciji kao autoputevi, nadovezuju na autoputeve i delove mreže susednih zemalja, pre svega na autoputeve u Italiji i Austriji, njihovi koncepti informatike u zonama izlivanja biće posebno prikazani. Takodje će biti prikazani i koncepti informatike primenjeni u Francuskoj i Švajcarskoj jer su njihova iskustva u tom domenu bila korišćena u projektovanju informatike za naše autoputeve. U Italiji se primenjuje koncept informatike sa pet saobraćajnih znakova u zoni islivanja. .
|—— | Cc ee ||
PK
T; T+ T,
451