JUS standardizacija
nima federacije, ili ih donosi samostalno direktor Saveznog zavoda za standardizaciju, Takvi su propisi često od interesa
i za zaštitu na radu ali se na nju ne odnose neposredno, kao što je to slučaj sa jugoslovenskim standardima za pojedina sredstva lične zaštite na radu, ili Naredbom o obaveznom atestiranju užeta za izvozna postrojenja u rudarstvu. Primera radi navodimo kao propis kojim se odredjuju tehnički normativi od uticaja na zaštitu života i zdravlja radnika na radu nedavno objavljeni Pravilnik o tehničkim normativima za ručne motorne testere, koji se odnosi na konstrukcione karakteristike proizvoda, ali koji je istovremeno veoma zna-. čajan za zaštitu od vibracija, a time i za zaštitu radnika ođ profesionalnih obolenja uzrokovanih prekomernim vibracijama ovin testera. Pomenuta Naredba o obaveznom atestiranju užeta za izvozna postrojenja u rudarstvu može da posluži kao primer propisa koji neposredno ne uredjuje ni jedno pitanje zaštite na radu, jer se odnosi na ispitivanje odredjenih karakteristika proizvoda odredjenim metodama od strane ovlašćenih organizacija, pri čemu je pozitivan rezultat ispitivanja, izražen kroz izdavanje atesta, uslov za stavljanje izvoznog užeta u promet na jugoslovenskom tržištu. Pa ipak, ovim propisom obezbedjuje se istovremeno i zaštita radnika na radu, konkretno prilikom prevoza rudničkim postrojenjima za prevoz do podzemnog okna rudnika.
Bilo je potrebno ukazati na ove razlike izmedju propisa o zaštiti na radu i propisa iz oblasti standardizacije, u cilju rešavanja problema koji se povremeno javljaju u vezi sa uredjivanjem ovih pitanja na nivou federacije. Potrebno je isto tako naglasiti da je svaki propis o tehničkim normativima za odredjeni proizvod ili radove na izvestan način istovremeno i propis o zaštiti na rađu, ali da takav propis nije i nikada ne može da bude isključivo propis o zaštiti na rađu! Takav propis uvek sadrži u sebi i aspekte zaštite na radu, ali ne predstavlja propis kojim se isključivo takva zaštita reguliže. TO, dalje, znači da se propisi iz oblasti standardizacije i propisi iz oblasti zaštite na rađu medjusobno ne isključuju, već da se naprotiv medjusobno dopunjuju i da je potrebnO, po mogućstvu,
sinhronizovano, paralelno donošenje
obe vrste propisa đa bi se postigli zakonom utvrdjeni ciljevi u ovim oblastima. U tom cilju Savezni zavod za standarđizaciju je sačinio i program izrade i donošenja jugoslovenskih standarda :za lična zaštitna sredstva na radu
u narednom srednjeročnom programu rada, koji - po našem mišljenju zađovoljava najveći broj potreba u ovoj oblasti. Od inlteresa za oblast zaštite na radu su
i neki drugi programi koji ovde nisu detaljno navedeni, kao što su programi uredjivanja gradjevinske akustike (buka, odnosno sprečavanje prekomerne buke gradjevinskim tehničkim merama), Dprogram uredjivanja toplotne tehnike u gradjevinarstvu (normativi za uštedu energije i očuvanje topline u zqrađama, odnOsno objektima), program ze koriandre, alarmne i signalne sisteme, i drugi.
Realizacija programa rada Saveznog zavoda za standardizaciju na izradi propisa o tehničkim normativima, normama kvaliteta i obaveznom atestiranju (homologaciji) proizvođa odvija se u skladu s programima i terminima koje
je usvojilo Savezno izvršno veće.
Iz svega napred izloženog izvođi se zaključak da je potrebno intenzivirati donošenje novih propisa o zaštiti na radu, na osnovu odgovarajućih odredaba Ustava i zakona o zaštiti na radu socijalističkih republika i socijalističkih autonomnih pokrajina, u cilju osavremenjivanja važećih propisa, i uredjivanja pitanja koja do sada nisu uredjena, kao i da je potrebno nastaviti
s realizacijom programa rada Saveznog zavođa za standardizaciju koji se odnosi na donošenje odgovarajućih propisa o jugoslovenskim standardima, tehničkim normativima, normama kvaliteta i drugih propisa iz oblasti standarđizacije, od kojih su neki u odredjenom svom delu dopuna propisima o zaštiti na radu, u _ cilju potpunijeg i celishodnijeg uređjivanja zaštite na radu.
Zbog izuzetne važnosti uredjivanja zaštite na radu i donošenja svih propisa koji su od značaja za uredjivanje ove oblasti, potrebno je insistirati i na donošenju drugih propisa za čije su donošenje ovlašćeni organi federacije,
a koji su od značaja za celovito uredjivanje ovih pitanja (propisi predvidjeni zakonima o osnovama bezbednosti u raznim granama saobraćaja i dr.).