JUS standardizacija
2.2 Uputstvo ne sadrži postupke za primenu i prađenje primene smernica koje ono obuhvata, niti razmatra administrativni meha-
nizam koji treba ustrojiti u ovu svrhu.
Napomena: Podrazumeva se da, bez obzira kakvi se zaključci donesu na osnovu Uputstva, preduslov za započinjanje novog rada mora biti u jasno izraženoj spremnosti dovoljnog broja odgovarajućih zainteresovanih strana da uzmu aktivno učešće u radu. 3. Definicije 3.1 Predlog za novu temu rada
Pod predlogom za novu temu rađa podrazumeva se predlog za novu oblast tehničke aktivnosti, ili za novi predmet rađa.
3.1.1 Predlog za novu oblast tehničke ak-
tivnosti
Pod predlogom za novu oblast tehničke aktivnosti podrazumeva se predlog za pripremu jednog, ili više stanđarda u oblasti koja nije pokrivena postojećim komitetom (naprimer tehničkim komitetom) organizacije kojoj se predlog upućuje*
Šo dko Predlog za novi predmet standardizacije Pod predlogom za novi predmet standardi-
zacije podrazumeva se predlog za pripre-
mu standarda, ili niza povezanih stanđarda u oblasti koju zahvata neki od posto=-
jećih komiteta (na primer ' neki od tehnič-
kih komiteta) organizacije kojoj se pređlog upućuje.
4. Opšti principi
4.1 Predlog nove teme rađa mora spadati u delogrug organizacije kojoj se upućuje.
Napomena: Na primer, delokrug rada ISO je definisan tačkom 2.1 Statuta ISO, a delao-· krug rađa IEC članom 2. Statuta IEC.
* Da bi ova đefinicija bila za nas razumljivija, treba naglasiti da se u svim razvijenijim organizacijama za standardizaciju, kako medjunarodnim, tako i stranim, rad na izradi standarda odvija tako da se formiraju stalna tela (komiteti, :odbori) za koje se precizno definišu: naziv, oznaka i oblast rada, koja se zadužuju za neprekiđan radđ u naznačenoj oblasti. Zbog toga se tačno zna da li neki od predmeta standardizacije spada u oblast u okviru delokruga nekih od postojećih komiteta, ili u novu oblast. Ovakav način rađa ima znatne prednosti nad praksom u radu sa komisijama za standarde u okviru SZS, pri čijem formiranju i rađu nedostaju opšta preglednost i sistematičnost (prim.prev.)
44 _____ KK _______ O |
4.2 Da bi se procenila i verifikovala potreba za takvim radom, predlog nove teme rada mora sadržavati bar sleđeće elemente:
naslov
predmet
cilj i obrazloženje program rađa
dokumente u vezi sa radom saradnju i veze.
4.3 Elementi naveđeni u tački 4.2 mogu imati nešto drugačije značenje kađa se radi o novoj oblasti tehničke aktivnosti (predlog novog tehničkog komiteta) u poredjenju sa elementima za novi predmet rađa (predlog novog standarđa za postojeći ko=mitet). Njihov sadržaj je podrobnije naznačen u tačkama 5 i 6. Oblici takvih predloga dati su u prilozima 1 i 2. (Prilozi sadrže mnogo pojedinosti da bi se ilustrovao princip).
5. Elementi koji moraju biti jasni kada se predlaže nova oblast tehničke aktiv-
nosti (novi komitet) 5.1 Naslov
Naslov mora jasno i sažeto ukazivati na oblast tehničke aktivnosti koja se predlaže. 5.2 Predmet
Predmetom treba precizno definisati granice oblasti aktivnosti. Pri tome ne tre= ba ponavljati opšte principe rada organizacije, nego treba ukazati na specifičnu oblast o kojoj se rađi.
Primer: "Standardizacija svih mašina alatki za obradu metala, drveta i plastike, koje rade na principu skidanja strugotine materijala, ili pomoću pritiska".
5.2.1 Ako se sličan rad, ili rad koji je u vezi sa ovim koji se predlaže, već nalazi
u delokrugu drugih komiteta organizacije, ili drugih organizacija, predmetom se mora ukazati na granice izmedju predlagane i Ostalih oblasti.
5.2.2 Predlagač treba da ukaže na to da li bi postojeći komitet mogao uzeti urad njegov predlog ako bi mu se proširio delokrug, ili treba obrazovati novi komitet.
S1.30G i il obrazloženje
Gde god postoji praktičan smisao treba dati elemente koji proizilaze iz stuđije, navedene u tačkama 5.3.1 do 5.3.7.
5.3.1 Treba objasniti specifične ciljeve i
razloge za predloženu aktivnost u oblasti standardizacije, posebno istaći aspekte standardizacije koje treba obuhvatiti, probleme za koje se očekuje da će biti rešeni ili teškoće koje treba otkloniti.