JUS standardizacija

njeg perioda treba da se sprovede usva-– janje primene medjunarodnih pravilnika u oblasti homologacije motornih vozila, kao i prilagodjavanje pravilnika usvoOjenom sistemu atestiranja u SFRJ. Stvoreni su uslovi đa se u narednom periodu ostvari bilateralna i multilateralna saradnja u vezi sa uzajamnim priznava-– njem rezultata ispitivanja i atesta sa zemljama i sistemima za koje su naše organizacije zainteresovane, čiji je cilj uklanjanje tehničkih prepreka izvozu naših proizvoda, intenziviranje izvoza i smanjivanje vremena čekanja odobrenja za izvoz zbog potrebnog ispitivanja naših proizvoda u laboratorijama stranih zemalja i dobijanja dokumenata o ovim ispitivanjima.

Nastaviće se intenzivna saradnja Jugoslavije na planu medjunarodne standardizacije, kao i saradnja sa medjunarodnim organizacijama u kojima se kreira politika standardizacije.

Nastaviće se intenzivnije nego do sad, rad na propisima u odnosu na garancije, obavezno deklarisanje i obeležavanje, obavezno deklarisanje vremena trajanja proizvoda i obezbedjivanja servisa i rezervnih delova, obavezno snabdevanje proizvođa tehničkim uputstvima i.spiskom ovlašćenih servisa, regulisanje kvaliteta rezervnih delova, obavezne proizvodjačke specifikacije, itd.

Poslovi i zadaci standardizacije u oblasti razvoja

Sledeći petogodišnji period trebalo bi da predstavlija prekretnicu kako u pogledu načina rada na jugoslovenskoj stanđardizaciji, tako i u pogledu ukupnih aktivnosti Saveznog zavoda za standardizaciju. . Mere stabilizacije i napori da se jugoslovenskoj privredi obezbedi sigurno mesto u medjunarodnoj podeli rada sve više utiču na usmeravanje aktivnosti standardizacije na zadatke od prioritetnog značaja i na racionalnije korišćenje raspoloživih snaga. Način planiranja nužno je stalno metodološki unapredjivati i usvojene planove uskladjivati sa realnim potrebama privrede

i društva. Ovo će se prvenstveno ostvarivati uključivanjem što većeg broja organizacija, organa i zajednica u ovaj zadatak kako u toku pripreme planova standardizacije, tako i u procesu njihovog uskladjivanja po prioritetima.

S druge strane, preduzimaju se mere u metodološkom i organizacionom pogledu da se reše neki nagomilani problemi koji ne trpe ođlaganje. Tu se, pre svega radi o problemu da se doneti jugoslovenski standardi, tehnički normativi i norme kvaliteta redovno pregledaju u cilju provere njihove zastarelosti i revidiraju u skladu sa nOVvVOnastalom tehničkom, tehnološkom, pravnom, ili nekom drugom odgovarajućom

situacijom. U nekim oblastima, kao što

su elektroenergetika, nafta, industrija gradjenja stanova, zaštita od požara i eksplozija, itd., postoji potreba za izuzetno velikim brojem jugoslovenskih standarđa, tehničkih normativa i normi kvaliteta, koje se raspoloživim kadrovskim i tehničko-materijalnim mogućnos tima Saveznog zavođa za standardizaciju i sađašnjim načinom rađa ne mogu doneti u roku koji bi bio prihvatljiv sa stanovišta potreba privređe. Rešenje ovih problema traži se u više pravaca.

Jedan od pravaca rešavanja ovih problema mogao bi biti u povećanju kadrovskih i materijalno-tehničkih mogućnosti, odnosno povećanju kapaciteta Zavoda. Završava se rad na zađatku "Sprovodjenje Zakona o stanđardizaciji i politike standđarđizacije u Jugoslaviji" u kome će se đati komparativna analiza kadrovskih i drugih mogućnosti Zavoda u odnosu na mOogućnosti odgovarajućih stranih nacionalnih institucija za standardizaciju. Po toj analizi, kapaciteti Zavoda trebalo bi da se povećaju u skladu sa situacijom koja postoji u stanđardizacijama drugih zemalja.

Drugi pravac rešavanja mogao bi biti u izmeni načina pripreme jugoslovenskih stanđarda, tehničkih normativa i normi kvaliteta proizvođa i usluga, u onim oblastima u kojima postoje uslovi za efikasniji način njihove primene. Izmena načina pripreme mogla bi ići u pravcu prenošenja nekih poslova, koje su obavljali stručnjaci Saveznog ZavoOda za standardizaciju, na organizacije uđruženog rađa. Neophodan pređuslov za ovo je spremnost organizacija udruženog rada da sa svojim stručnjacima preuzmu ove poslove.

Treći pravac rešavanja pomenutih problema sastojao bi se u odvajanju onih standarda koji se mogu doneti na granskom i internom nivou, od standarda koji se moraju doneti na jugoslovenskom nivou. Savezni zavod za standardizaciju će nastaviti da sprovodi zaključke koje je u tom cilju đonelo Savezno izvršno veće, a koji se odnose na obavezu da se povremeno analizira ostvarivanje uticaja organizacija udruženog rada i drugih zainteresovanih samoupravnih organizacija i zajednica i organa na izrađu jugoslovenskih standarda, da se u saradnji sa privrednim komorama i opštim udruženjima, u oblastima u kojima se pojavi interes za donošenje granskih standarda, pripremi Jedinstvena koncepcija u vezi sa radom radnih tela Zajednice i Zavoda.

Značajan momenat u razvoju jugosloven=ske standardizacije treba da bude sprovodjenje u život Društvenog dogovora O načinima i oblicima saradnje na utvrdjivanju opšte politike standardizacije putem koje treba da najviši organi u zemlji utvrdjuju zajedničku politiku standardizacije, otklanjaju probleme koji još uvek postoje u praksi u pogleđu razgraničenja nadležnosti za donošenje pojedinih akata stanđarđizacije na

83