JUS standardizacija

nosno zahteva. Shvatajući značaj ambalaže i pakovanja skromne snage su usmeravane na rešavanje problema od opšteg značaja. Ovde je, na prvom mestu, rešavanje problema usaglašavanja veličina pakovanja koja se mogu primenjivati širom sveta - pitanje koje je bilo predmet razmatranja ISO od 1967. gođine. S obzirom na činjenicu da upakovana roba mora da bude tako podešena da se njome može rukovati u jedinicama tereta došlo se do toga da pakovanja moraju da budu tačno geometrijski definisane celine tovarnih jedinica.

O je usnela medjunarodnim standardom: 3334 – Mere ćvrstoće pravougle OS-

nove. Transportna ambalaža

o

S

PRM ~

da usaglasi i standarđizuje osnovne mere modđdularnog sistema koje su osnov za unapredjenje medjunarodne distribucije robe.

U skladu sa ovim ISO standardom donet

je i analogni jugoslovenski standara (JUS Z.MO.OO1) sa ciljem da se i kod

nas utvrdi modđularni sistem za čvrstu ambalažu pravoucle, OSnOve, ZaSnoO-

van na nazivnom modulu 4OO x 6OO mm kao deo opšteg intermodalnog sistema i obezbedi povezivanje takvog sistema sa svim elementima distributivnog lanca.

Donošenjem standarđa JUS Z.MO.OOl ztvoreni su uslovi za uskladjivanje svih elemenata od uticaja u integralnom transportu, mediutim efekti primene ovog standarda, (donet je 198O. godine) tek se očekuju.

Za MI 1 OI 0 a

Problemi u vezi sa standardizacijom u Oblasti ambalaže su veoma brojni i složeni. Osnovna pitanja, koja se tiču ambalaže i pakovanja, i koja treba rešavati donošenjem odgovarajućih akata tehničke regulative, odnose se na:

- ambalažne materijale, metode pakovanja i mašine za pakovanje;

- tehničko-tehnološke i druge uslove za pakovanje različitih vrsta proizvoda, metode ispitivanja, merenja i postupak ispitivanja radi utvrdjivanja kvaliteta pakovanja;

- savremene i racionalne metode bakovanja. proizvoda; i

–- normativno regulisanje pojedinih pitanja, a posebno sprovodjenje tipizacije i unifikacije ambalaže.

Mnoga od ovih pitanja rešavaju se separatno u okviru pojedinih sistema kao što su železnica, PTT, JNA i druga što treba prevazići i pristupiti traženju jedinstvenih rešenja, gde bi Zavcd morao đa odigra ulo-. gu koordinatora.

U oblasti ambalaže ral Medjunarodne organizacije za stanđardizaciju (ISO) kao i Saveta za uzajamnu pomoć (SEV - regionalna organizacija) je veoma intenzivan i trebalo bi njihove rezultate koristiti kao osnovu za dalji rad ne isključujući

i rešenja ostvarena u okviru pojeđinih sistema.

Tabela 1 P O Članica O Članica U. 3 2 3 Albania (BSA) OC Grece (ELOT) Algeria (INAPTI) Hyngary (MSZH) x Australia (SAA) India (ISI) x Austria (ON) Indonesia (YDNI) Bangladesh (BDSI) Iran (ISIRI) x Belgium (IBN) Iragq (IOS) x Brazil (ABNT) x Ireland (IIRS) x Bulgaria (DKC) Israel (SII) x Canada (SCC) Italy (UNI) x Chile (INN) Ivory Coast (BIN) Xx China (CAS) Jamaica (JBS) x Colombia (ICONTEC) Japan (JISC) 3 Cuba (NC) x Kenya (KEBS) Cvprus (SYS) x Korea, Dem. P. Rep. of. Ce Czechoslovakia (CSN) (CSK) x Denmark (DS) x Korea, Rep. of (KBS)

x Dominican Republic (DIGENOR) Egypt. Arab Rep. of (EOS)) x Etihiopia (ESI) x Finland (SFS) France (AFNOR) 0 Germany, P.R. (DIN) Ghana (GSB)

~

Lebanon (LIBNOR) Libyan Arab Jamanirya (LYSSO)

Malaysia (SIRIM)

x MexiCOoO (DGN)

Mongolia (MSC) MaYOCCO (SNIMA) Netherlands (NNI)

x New Zeland (SANŽZ)

387