JUS standardizacija

sa ovim OUR su dužne da vrše kontrolisanje kvaliteta proizvoda i saobraznost propisanim ili utvrđenim SVOjJsStvima. Pored kontrole u toku procesa izrade OUR je obavezna da na gotovim proizvodima, pre stavljanja istih u promet, obavi završnu kontrolu. Stavljanje proizvoda u promet kada isti ne odgovaraju zahtevima sankcioniše se. Ukoliko OUR nema uslova za obavljanje ovakve kontrole dužna je da istu poveri nekoj drugoj specijalizovanoj organizaciji, a ako takve nema u našoj zemlji onda se ova kontrola može poveriti kvalifikovanoj inostranoj organizaciji koju odredi Savezni zavod za standardizaciju.

Ista obaveza u odnosu na stavljanje proizvoda u promet odnosi se i na sve uvezene proizvode, pri Čemu za obezbeđenje proveravanja seobraznosti ovih proizvoda propisanim ili utvrđenim zahtevima odgovaraju prometne organizacije ili uvoznici.

Posebni zahtevi za kontrolisanje kvaliteta proizvoda pre stavljanja u promet. Propisima (tehnički normativi, naredbe, norme kvaliteta, standardi itd.) se utvrđuju posebni zahtevi koje proizvođači u zemlji, uvoznici i distributeri moraju da ispune da bi proizvode mogli da stave u promet. Ovde se u prvom redu radi o snabdevanju proizvoda dokumentima kao što su atest, deklaracija, garancija, uverenje o kvalitetu, spisak ovlašćenih servisa i sl, ili o posebnim zahtevima za označavanje proizvoda atestnim znakom, znakom kvaliteta JUS ıli na neki drugi način ili o obavezama u odnosu na pakovanje, transport itd.

Ako je propisano obavezno atestiranje, za koje je odgovoran Savezni zavod za standardizaciju, onda je proizvodač ili uvoznik dužan da od ovlašćene organizacije za atestiranje ili od Zavoda traži da se sprovede ceo postupak atestiranja i da se utvrdi da li proizvodi po kvalitetu odgovaraju propisanim zantevima, Obavezno atestiranje se po pravilu propisuje za proizvode koji mogu da utiču na bezbednost, zaštitu života i zdravlja, ljudi, društvenih sredstava i imovine građana, ako to zahtevaju interesi narodne odbrane ili ako se radi o ostalim pitanjima zaštite interesa zemlje i jedinstva jugoslovenskog tržišta. Kada proizvodi odgovaraju zahtevima dobijaju odobrenje da se označavaju atestnim znakom, moraju se istim označavati, a ne smeju se stavljati u promet ako ne odgovaraju zahtevima i ako nisu obeleženi ovim znakom.

Ukoliko je OUR prihvatila standarde o znaku kvaliteta JUS za neki od svojih proizvoda i zbog toga ostvarila pogodnosti na tržištu ostvarivanjem većeg ugleda, većeg obima prodaje i viših cena, onda je dužna da svoje proizvode označava znakom kvaliteta JUS koji se definiše posebnim standardom. Proveru kvaliteta proizvoda za znak kvaliteta JUS obavljaju organizacije koje ovlasti Sa-

vezni zavod za standardizaciju, a Savezni zavod za standardizaciju obavlja nadzor nad ovim organizacijama, nadzor nad kvalitetom samih proizvoda i izdaje odobrenje za korišćenje znaka. Ukoliko kvalitet proizvoda ne odgovara posebnim zahtevima za znak kvaliteta proizvod nesme biti u prometu snabdeven ovim znakom.

Propisima o deklarisanju, označavanju, pakovanju, garancijama itd. zahteva se da uz proizvod mora da ide dokumentacija sa podacima koji su od značaja za kupce, a posebno podacima o proizvođaču, proizvodu, sastavu, karakteristikama kvaliteta, načinu korišćenja, čuvanju, roku trajanja, obezbeđenju servisa i rezervnih delova, o garantnim rokovima, spiskovima ovlašćenih servisa i ostalim osobinama ili elementima koji su od značaja za kupce. Ovi se podaci mogu ubeležiti na ambalaži, na proizvodu, originalnom pakovanju, priveznici, nalepnici, posebnom dokumentu ili na drugi pogodan način,

Kontrolisanie kvaliteta proizvda kada se nalaze u prometu. Kvalitet proizvda koji su u prometu ili se uzimaju iz prometa radi koiršćenja mogu da se kontrolišu na više načina. Korisnici — OUR proizvođača ili prerađivača koje kupuju sirovine, poluproizvode, elemente, pomoćne materijale ili proizvode obično imaju svoje službe kontrole kvaliteta koje mogu kvalifikovano da utvrde da li proizvodi odgovaraju propisima, utvrđenim ili ugovorenim zahtevima. Mnogo je teža situacija kada se radi o individualnim potrošačima koji nemaju ove mogućnosti. Ako izuzmemo delovanje organa inspekcije, organizovana kontrola proizvoda u prometu svodi se ovde na kontrolisanje koje se obavljđ u vezi sa sistemima atestiranja, znaka kvaliteta i uporednih ispitivanja. Zavod ima prava u kontinualnom vršenju nadzora nad radom ovlašćenih organizacija i kvalitetom proizvoda, koji su predmet atestiranja i nose atestni znak ili znak kvaliteta, da uzima uzorke proizvoda sa tržišta i da kontroliše njihov kvalitet, ako isti ne zadovoljava da spreči promet takvih proizvoda. Sistem uporednih ispitivanja mogao bi da ostvari značajne efekte u identifikovanju kvaliteta proizvoda u odnosu na karakteristike koje su od posebnog interesa za potrošača (ušteda energije pri obavljanju usluge, funkcionalnost, cene proizvoda u poređenju sa ispitivanjem funkcije itd.). Međutim za obavljanje ovih aktivnosti ne postoji u našoj zemlji odgovarajuća organizacija potrošača.

Moramo istaći da za sada nemamo efikasnu kontrolu proizvoda u prometu, izuzev organizacija koje imaju svoje organizovane i osposobljene službe kontrole u cilju zaštite sopstvenih interesa.

Kontrolisanje kvaliteta proizvoda kada se nalaze u eksploataciji. Propisima na saveznom, republičkom i pokrajin-

311

= o IO O O O OU O U O U U U __C_ _____ ___ _____OM E

Standardizacija 1982./br. 7—8