JUS standardizacija
standardizaciju na obezbeđenju kvaliteta proizvoda i usluga, sistem ,,Znak kvaliteta JUS” ima određeno mesto u integralnom informacionom sistemu Zavoda.
Podaci o radu sistema ,,Znak kvaliteta JUS” dele se u če-
tiri osnovne grupe:
1) o organizacijama udruženog rada — proizvođačima kojima je izdato odobrenje za označavanje proizvoda znakom kvaliteta JUS;
2) o ovlašćenim organizacijama za ispitivanje proizvoda;
3) o posebnim jugoslovenskim standardima sa utvrđenim zahtevima za viši nivo kvaliteta proizvoda;
4) o proizvodima za koje su izdata odobrenja za označavanje znakom kvaliteta JUS.
Svaka od navedenih grupa podataka predstavlja u auto-
matskoj obradi podataka zasebnu datoteku; uparivanjem
i obradom datoteka dobijaju se izveštaji neophodni za
praćenje i upravljanje sistemom ,„,Znak kvaliteta JUS”.
UMESTO ZAKLJUČKA
Postoji na izgled opravdana bojazan da standardi sistema znaka kvaliteta mogu kočiti tehnički napredak proizvoda koji nose taj znak, jer nenamerno utiču na proizvođače da se drže nivoa koji propisuju standardi a da i ne pokušavaju da pronađu nove i bolje načine proizvodnje.
Na ovo se mogu dati sledeći odgovori:
1) Pre nego što se započne bilo kakav razgovor o nadmašivanju standardom utvrđenog nivoa kvaliteta proizvoda, potrebno je prvo da on bude dostignut. Strana iskustva pružaju mnoge dokaze da znak kvaliteta nije samo konvencija, nego da mnoge industrije duguju znaku kvaliteta za svoj sadašnji tehnički nivo;
2) Standardi u sistemu znaka kvaliteta neće sadržavati niz minimalnih zahteva za nivo kvaliteta koji mora biti postignut ili premašen. Razvoj standarda u svetu u
Standardizacija 1982./br, 7—8
ovoj oblasti ima tendenciju stvaranja klasa ili kategorlja kvaliteta (na primer, kategorije za jačinu na kidanie za sve građevinske materijale);
Tržišni uslovi i konkurencija utiču na proizvođače da se odluče na koji nivo kvaliteta da postave svoje proizvode u svetlu vlastite politike prodaje. Na taj način je elementu konkurencije data puna sloboda da utiče na kvalitet proizvoda (u pozitivnom smislu); Standard nije dokument koji se ne menja. Njegov status dinamičnog dokumenta i postojanje sistema znaka kvaliteta predstavlja osnovu za podsticanje njegovog daljeg razvoja, koji, zahvaljujući znaku kvaliteta, ponekad nadmašuje tehnički progres ukazujući na put koji treba slediti.
Savezni zavod za standardizaciju je nosilac posla buduće realizacije sistema ,,Znak kvaliteta JUS”, ali ne jedini. Saradnjom svih zainteresovanih može se ovaj posao obaviti na način koji će, kroz postignute rezultate, pružiti svima očekivanu korist.
KS
4
LITERATURA
1) Zakon o standardizaciji — Prečišćen tekst („„Službeni list SFRJ”, br 38/77 i 11/80),
2) ISI Certification Marks Scheme — Indian Standards Institu-
tion,
3) Basic elements of quality assurance systems —ISO/TC 176/ WG 2/N 25,
4) State Quality Control Act — ČSSR (1971),
5) Problems related to conformity certification — Meeting of ·
Government of Officials Responsible for Standardization Polices, 13.—17. October 1975.,
6) Generic Guidelines for Quality Systems — ANSI/ASOC Z—1. 15—1979,
7) Referati sa X jubilarnog savetovanja o kvalitetu — Beograd, maj 1976. god., :
8) Referati sa savetovanja „Novi Zakon o standardizaciji” Beograd, septembar 1977. god.
339