JUS standardizacija
USVOJEN PLAN RADA SAVEZNOG ZAVODA ZA STANDARDIZACIJU
Savet za standardizaciju, koji daje mišljenje Direktoru
Saveznog zavoda za standardizaciju, na svojoj sednici od
15. decembra 1983. godine, pozitivno se izjasnio o nacr-
tu Plana rada SZS za 1984. godinu.
Priprema nacrta plana je započeta u ||| kvartalu 1983.
godine, kada su organizacione jedinice u SZS počele da
izrađuju prednacrte svojih planova. Većina jugoslovenskih standarda obuhvaćenih tim prednacrtima predložena je u komisijama za standarde za pojedine oblasti. Nacrt plana, dobijen na osnovu ovih prednacrta, bio je dostavljen na razmatranje privrednim komorama republika
i pokrajina (odgovarajućim komisijama za standardiza-
ciju) i članovima Koordinacionog odbora Društvenog do-
govora o načinu i oblicima saradnje na utvrđivanju opšte politike standardizacije i unapređenju kvaliteta proizvoda, radova i usluga. Savet za standardizaciju je dobio
na uvid primedbe koje su upućene od ovih organa i
organizacija, a i sam je dao niz značajnih predloga i
sugestija.
Osnova za izradu plana bila je:
— Srednjoročni plan SZS za period 1981. do 1985. godine, — zaključci Saveznog izvršnog veća u vezi sa zadacima SZS;
— usvojeni kompleksni programi standardizacije,
— programi standarda od posebnog interesa za narodnu odbranu,
— započeti poslovi u ranijim i prethodnoj godini,
— planovi komisija SZS za standarde,
— planovi preispitivanja standarda, tehničkih normativa i normi kvaliteta starijih od 5 godina,
— pojedinačni zahtevi dobijeni od organizacija udruženog rada, drugih organizacija i zajednica i organa društveno-političkih organizacija,
— planovi međunarodnih organizacija za standardizaciju.
Ocenjeno je da su zadaci i poslovi, koji su obuhvaćeni
Planom, i pored toga što su odabrani samo najprioritet-
niji i najaktuelniji, veoma brojni i obimni i da će zahte-
vati izuzetno angažovanje kako radnika SZS, tako i
stručnjaka iz organizacija i organa koji rade u radnim
telima SZS. Predviđa se da će uslovi pod kojima će se plan ostvarivati biti i dalje otežani, kao posledica privre-
dne situacije u zemlji. Ove teškoće se naročito vide u
smanjenim mogućnostima organizacija i organa da
obezbede učešće svojih stručnjaka u izradi radnih dokumenata i učešće na stručnim sastancima na kojima se ovi dokumenti razmatraju, kao i teškoće u pogledu
Standardizacija 1984./br. 1—2
obezbeđivanja potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju planiranih zadataka.
Najobimniji zadaci su iz grupe regulatornih nadležnosti, gde spadaju: pravilnici o tehničkim normativima, pravilnici o kvalitetu proizvoda i usluga, jugoslovenski standardi, naredbe o obaveznom atestiranju, naredbe o obaveznoj homologaciji i naredbe o proizvođačkim specifikacijama, obaveznom pakovanju i deklarisanju proizvoda. U odnosu na 1983. godinu, za koju je plan 25 pravilnika o tehničkim normativima, u 1984. planom je utvrđena izrada 16 % više pravilnika, jer je ukupan broj planiranih pravilnika 29.
Planira se izrada 3 pravilnika o kvalitetu proizvoda, što je manje za 2 pravilnika u odnosu na 1983. godinu. Ukupan broj planiranih jugoslovenskih standarda koji će se objaviti je 489, što je više za 59 standarda (13,9 %) od plana za 1983. godinu. Međutim, broj standarda koji će se završiti do faze oformljenja definitivnih tekstova biće 452, što je za 8 standarda (2 %) manje u odnosu na plan 1983. godine. |
Broj naredbi o obaveznom atestiranju koji se planira je 6, što je za 2 naredbe manje nego u 1983. godini. Isti je slučaj i sa naredbama o homologaciji.
Planira se izrada 12 naredbi o proizvođačkim specifikacijama i 3 naredbe o obaveznom pakovanju i deklarisanju proizvoda. U 1983. godini ove naredbe nisu bile obuhvaćene planom.
Planira se pregled, radi preispitivanja, zastarelosti 1236 jugoslovenskih standarda.
Planom su obuhvaćene i neke upravne nadležnosti: ovlašćivanje organizacija za atestiranje proizvoda (9 ovlašćenja) i ovlašćivanje organizacija za homologaciju delova i opreme motornih vozila (9 ovlašćenja).
Takođe su obuhvaćene i nadležnosti nadzora: nadzor nad radom ovlašćenih organizacija za atestiranje (obilazak 36 organizacija) i nadzor nad radom ovlašćenih organizacija za homologaciju delova i opreme motornih vozila (obilazak 17 organizacija).
Od ostalih nadležnosti Planom su obuhvaćene: međunarodna saradnja i prevođenje i izdavanje standarda. Međunarodna saradnja se predviđa sa: Međunarodnom organizacijom za standardizaciju, ISO (sa svih 166 komiteta, sa 587 potkomiteta, od ukupno 612 potkomiteta i sa 1 radnom grupom, od ukupno 1331 radne grupe); Međunarodnom 3elektrotehničkom komisijom, IEC (sa.