JUS standardizacija
IZVEŠTAJ O RADU SAVEZNOG ZAVODA ZA STANDARDIZACIJU U 1983. GODINI
Uvod
Osnovna težnja u radu Saveznog zavoda za standardizaciju u 1983. godini bila je da se obave poslovi i izvrše zadaci predviđeni planom. Zato se i podaci u ovom izveštaju upoređuju, gde god je to bilo moguće, sa planiranim podacima. U planu rada je, naime, samo za neke grupe zadataka i poslova data detaljna specifikacija (u vezi sa izradom standarda, pravilnika o tehničkim normativima, normama kvaliteta i sl.), za neke su prikazani samo zbirni podaci koje treba ostvariti (npr. u vezi sa prevođenjem i distribucijom standarda i sl.), a neki nisu uopšte obuhvaćeni, jer nije bilo moguće procentii njihov obim {u vezi sa davanjem mišljenja, odstupanjima od standarda i sl.).
Sadržaj izveštaja je izložen nešto drukčijim redosledom u odnosu na redosled ranijih godina, na taj način što je grupisanje zadataka i poslova izvršeno.po sledećim zakon: skim nadležnostima SZS:
l. Regulatorne nadležnosti
li. Upravne nadležnosti
||i. Madzorne nadležnosti
IV. Ostale nadležnosti
V. Ostali zadaci i poslovi
Ovakav redosled se rzalikuje od redosleda korišćenog u Planu rada za 1983. godinu, ali je identičan sa redosledom u Planu rada za 1984. godinu i koristiće se ubuduće i u planovima i u izveštajima o radu SZS.
Izveštaj sadrži zbirne podatke o izvršenim poslovima i zadacima, sa ocenom o ispunjenosti plana i isticanjem specifičnosti u radu, gde su takve specifičnosti bile izraženije. Pored specifičnosti, u radu su se susretali i problemi koji su uglavnom zajednički za više zadataka, ili za više organizacionih jedinica koje su te zadatke obavljale. Iz tih razloga, a i iz razloga što se ti problemi ponavljaju već nekoliko godina, potrebno ih je ovde istaći.
Nedostatak stručnog kadra u SZS je stalan problem zbog kojeg su u najvećoj meri ograničene mogućnosti izvršavanja svih potrebnih zadataka, tako da i uspešno ostvarivanje planiranih zadataka još uvek ne zadovoljava potrebe koje u ovom pogledu iskazuje, pre svih, naša privreda. Nedostatak finansijskih sredstava je postao akutan poslednje dve, tri godine i u izvesnoj meri je onemogućio ispunjenje zadataka u još većem obimu.
Standardizacija 1984./br. 3—4
Razgraničenje nadležnosti je dobrim delom uspešno
· rešeno. Međutim, problemi još uvek postoje, naročito u
tome što saradnici iz organizacija sa kojima SZS sarađuje
nisu o tome dovoljno informisani, ili nisu uvek spremni
da podelu nadležnosti prihvate u slučajevima kada
ona dovodi do razbijanja materije koja je sa tehnološkog
aspekta jedinstvena. Naime, veoma je izrazito prisutno mišljenje u mnogim organizacijama udruženog rada da se materija koja se odnosi na standardizaciju mora jedinstveno regulisati, tako da se različite nadležnosti vide kao velika i neopravdana smetnja.
Problem dobijanja potrebnih saglasnosti za pravilnike o tehničkim normativima i normama kvaliteta od drugih
saveznih organa dosta je veliki, naročito u oblasti poljoprivrede. Uz taj problem ide i nedovoljna ažurnost od
strane Komiteta za zakonodavstvo, bar kad su u pitanju
pravilnici iz oblasti rudarstva.
Sve više se oseća problem nedostatka stručnog kadra u
organizacijama udruženog rada koji je spreman, ili sposoban da se angažuje na izradi prednacrta dokumenata koje
izrađuje SZS, pa i u slučajevima kada SZS raspolaže sredstvima da se pokriju troškovi te izrade. To ima negativ-
nih posledica na rad SZS, s obzirom da zakonske odred-
be nalažu da SZS donosi svoje propise putem komisija
i tela, čiji su članovi predstavnici OUR, na bazi zainte-
resovanosti i spremnosti za učešće u ovom radu,
Radnici SZS su se susretali i sa drugim problemima,
koji se, iako naizgled nisu bitni, ne mogu zanemariti:
nedovoljno sala za sastanke komisija, nepodesnost radnih
prostorija zbog slabog grejanja i prevelike buke, nedovo-
ljno radnog prostora, itd.
I REGULATORNE NADLEŽNOSTI 1.1 Pravilnici o tehničkim normativima
Urađeno je:
— 9 nacrta pravilnika o tehničkim normativima, sa 321 stranicom i
— 7 pravilnika o tehničkim normativima predatih za objavljivanje u “Službenom listu SFRJ”, sa 158 strani ca,
U odnosu na plan, izvršenje broja nacrta je manje za 1,a
broj objavljenih pravilnika je manji za 11.
Pri realizaicji plana bilo je neophodno izvršiti i odstupa-
nja u pogledu sadržaja plana, jer nije bilo moguće iz
59