JUS standardizacija
Delovanje sistema "JUST"
— Štitnik zaštitne ograde je sa stubom vezan preko odstojnika i kape stuba.
— Kapa stuba je sa stubom vezana pomoću dva lomljiva vijka M-10, a veza sa odstojnikom je čvrsta.
— Štitnik je na odstojnik pričvršćen vijkom u sredini, dok se gornji i donji pojas štitnika oslanja na odstojnik.
— Kod naleta vozila konstrukcija osigurava uvek prvo oslanjanje štitnika na gornju čvrstu ivicu odstojnika (nagib 6"), čime se postiže, da komponenta kojsš deluje naviše, sigurnije podigne štitnik i odstoinik.
| Faza — Udar vozila manje težine, manje brzine ili pod manjim uglom
— Kosim postavljanjem štitnika i čvrstom gornjom ivicom odstojnika između prednjeg i zadnjeg štitnika postiže se da se udarna strana diže naviše. Konstruktivna visina se povećava i time stabilizuje vozilo.
— Stubovi se lagano savijaju u smeru sila.
— Zbog mekane donje ivice odstojnika štitnik se deformiše i postavlja tako da istureni rotirajući delovi vozila imaju malu mogućnost zahvata,
— Jedan deo sile naleta prenosi se i na stražnji niz štitnika ili trake.
li Faza — Udar vozila većiti težina, većih brzina ili pod većim uglom
— Kod većih jačih naleta vozila, stubovi se još više savijaju, a delovanje sile u smeru udzužne ose stuba izaziva lom spojnih vijaka M-10, kao i skidanje kape i odstojnika sa stuba. Stubovi se savijaju do zemlje i budu pregaženi.
— Lanac štitnika s odstojnicima izvija se u stranu, u zavisnosti od veličine energije, i do 1,8 m i zaokreće za 90", kod čega se zadnji štitnici oslanjaju o zemlju. Konstruktivna visina se ne smanjuje, jer se formira vertikalna ograda od prvobitne širine 0,80 mm.
— Energija vozila se i dalje smanjuje radom na deforrnaci ji štitnika, stubova, karoserije vozila i suprotnih sila trenja do potpunog zaustavljanja vozila. U tom slučaju zaštitna ograda deluje veoma "meko" i ponaša se kao slobodna lančanica.
Standardizacija 1984,/br, 5—
131