JUS standardizacija

svih naših teškoća. !z toga sledi da je postojano | osetno povećanje produktivnosti jedan od primarnih zadataka Duaoročnog programa ekonomske stabilizacije, pri čemu značajno mesto imaju faktor motivisanosti i organizacija rada.

Posebno se ističe da je pred inženjerima i tehničarima Jugoslavije izuzetno značajan zadatak da, paralelno sa korišćenjem raspoloživih tehnologija, intenzivno rade ns razvoju sopstvenih i prihvatanju | transferu tuđih tennoloških rešenja. Naučna zasnovanost novih tehnetogija pretpostavlja, s jedne strane, istraživačkorazvojni rad u privrednim organizacijama, a sa druge, opi:hvatanje svih inženjera, tehničara i radnika stvara-

lačkimiprocesom:potrage.za novim tehnološkimlrešenji-

ma ili za poboljšanjem postojećih tehnologija, Savremeni inženjer | tehničar treba svakodnevno da se bavi inovacijom, a posebnu pažnju će posvetiti | većem korišćenju vrhunskih tehnologija, kao što su mikroelektronika, mikroprocesorska tehnika, genetski inženjering, biotehnologija, robotika, fleksibilne tehnologile, novi materijali i sl.

Kongres se zalaže za ubrzaniji rad na donošenju jedinstvene strategije tehnološkog ravoja Jugoslavije. U definisanju strategija tehnološkog razvoja, inženjeri | tehničari treba aktivno da učestvuju i daju svoj doprinos nalaženju onih rešenja koja maksimalno stimulišu sopstveni razvoj, uspešno koriste razvoj nauke | tehnologije, . obezbeđuju najbrže širenje novih tehnologija na celo privredno i društveno tkivo zemlje, rešenja koja nas čine aktivnim delom svetske privrede i tehnologije, time što sopstvenim rešenjima i njihovom razmenom obezbeđujemo pristup stranim dostignućima. . Pošto se savremeni naučno-tehnološki razvoj | moder-

no privređivanje zasnivanju sve više na znanju, jedan od bitnih uslova za rešavanje kriznih i razvojnih problema naše ezemlje je u povećanju | osavremenjavanju znanja | stvaranju mogućnosti za njegovo korišćenje u procesu društvenog rada | odlučivanja. Znanje je oduvek bilo značajan resurs, a sada postaje primaran. Sticanje znanja je uslov da se postane inženjer odnosno tehničar, ali je usvajanje novih znanja uslov da se opstane kao dobar inženjer | tehničar. Zbog toga inženjleri | tehničari moraju permanentno da usavršavaju i obogaćuju svoja znanja, da šire znanja u proizvodnoj i društvenoj sredini | da Insistiralu na njegovom korišćenju kao odlučujućem faktoru u rešavanju proizvodnik, razvojnih i društvenih problema.

. Obrazovanje inženjera i tehničara neophodno js radi-

kalno osavremeniti u skladu sa strateškim ·opredeljenjima razvoja, zahtevima nove tehnološke epohe i bu-

284:

dućim potrebama udruženog rada, u sklopu integralnog sistema usmerenog obrazovanja, koje treba promišljeno dograditi i unaprediti koordiniranim delovanjem svih odgovornih činilaca iz udruženog radz, #E= moupravnih interesnih zajednica i društveno-poi;tičkih zajednica u repubiikama i pokrajinama stavlisjući težište na fundamentizaciju i kvalitet obrazovar::s.

Velike mogućnosti postoje u krupnoj racionalizsaciji obrazovnog sistema i podizanju kvaliteta obrazovanja u celini, pri čemu inženjeri | tehničari insistiraju na zajedničkom usaglašavanju stručnih osnova i programskih sadržaja svih stepena obrazovanja, izdavanju zajedničkih udžbenika, obavljanju letnje prakse i pripravničkog staža, programiranju postdiplomskog studija, doktorata, specijalističkog i raznih obliks permanentnog obrazovanja. Time će se, istovremeno, omogućiti lakša pokretljivost i cirkulacija stručnog kadra unutar Jugoslavije.

Potrebno je razviti | koristiti kompleksnije moderne metode u planiranju stručnih kadrova, njihovom zapošljavanju i usklađenijem razvoju mreže vaspitno-obrazovnih institucija na bazi moderno organizovane privrede. Briga za stručni i naučni podmladak, za obrazovanje dobrih majstora i tehničara,za mlade talente, za njihovo usavršavanje u zemlji i inostranstvu, tre• ba da bude u centru pažnje radnih organizacija, krupnih poslovnih sistema, asocijacija privrede i ostalih institucija. Inženjeri | tehničari treba odlučno da utiču da radne organizacije, sistemi i reprodukcione celine prihvate škole usmerenog obrazovanja, svuda gde se to može, neposredno pod svoje okrilje, stavljajući u prvi plan njihovo osavremenjivanje, kadrovsko jačanje i finansiranje. Time će se stvoriti uslovi za takvo obrazovanje inženjera | tehničara koje će ih osposobiti da se znanjem i proizvodima uspešno takmiče na međunsrodnom tržištu sa stranim stručnjacima visoke tehnologije | obezbediti dinamičniji i harmoničniji razvoj ukupne privrede i socijalističkog društva.

Gledajući kroz tu prizmu, neophodno je što pre integralno osmisliti i povezati reformu srednjeg stručnog obrazovanja sa modernom reformom tehničkog obrazovanja studenata.

. Da bi se ovladalo sve brojnijim i složenijim zadacima

koje nosi naučno-tehnološki razvoj, posebno u delu koji se tiče programske orijentacije, rada | strukture organizacija inženjera i tehničara, potrebno je afirmisati sve oblike organizovanja koji su se u praksi pokazali efikasnim i tragati za novim, fleksibilnim formama, koje će omogućiti da inženjeri i tehničari što produktivnije deluju.

Standardizacija 1985./br. 11—12