JUS standardizacija

2. Osvrtna rad Saveznog zavoda za standardizaciju (SZS)

Dosadašnji rad u SZS na standardizaciji u oblasti vozila za unutrašnji transport, sudeći po broju jugoslovenskih standarda za ovu oblast, ne može se smatrati plodnim. Ovakvo stanje je na prvom mestu posledica neshvatanja (ili još pravilnije nepoznavanja) uloge standardardizacije u rešavanju mnogobrojnih tehničkih i drugih problema iz ove oblasti. Kao rezultat toga još uvek je prisutan i problem nedovoljnog broja stručnjaka u SZS koji treba da se bave 'standardizacijom u oblasti vozila za unutrašnji transport.

Međutim, zahvaljujući prvenstveno entuzijazmu stručnjaka iz SZS i pojedinih članova Komisije za standarde iz oblasti VUT mogu se uskoro očekivati vidni rezultati — u obliku novih jugoslovenskih standarda.

Kao rezultat višegodišnjih priprema i rada (prikupija-

nie dokumenata i raznih stranih: standarda i propisa, njihovo prevođenje, odabiranje | obrada) u proteklih nekoliko godina urađen je veći bro} predloga jugoslovenskih standarda. Ovde posebno mesto zauzima jedan od tih kcji e već stupio na snagu 7. decembra 1984. godine, a to je:

ra

JUS Z.S3.210

JUS Z.S3. 211 a Samohodna vozila. Simboli za komandne ure- ISO 2387 iz štampi iz 1978. JUS Z:S3.213 VUT. Ručna vozila za rukovanje platformarna. Os- ISO 938 - Nacrt novne mere __| M.

Naziv standarda

VUT. Samohodna vozila. Klasifikacija i nomenklatu- | ISO 5053/1

JUS Z.S3.206 | VUT. Točkovi i točkići. Termini | definicije

VV Samohodna vozila. Tehnički uslovi za bezbed- | ISO 3691

| JUS Z.S3.201 — VUT. Samohodna vozila. Klasifikacija i nomen klatura

Ovaj standard je omogućio znatnc iskše prevođerije niza ISO i drugih standarda jar je njies utvrđena terminologija specifična za podr::čla sssnohodnih vozila za unutrašnji transport.

Naime, za uspešan rad u bilo Kojoi oblasti veoma je važno postojanje utvrđene isrminco:iogije. Veličina problema i potreban trud ako ne postoji odgovarajući opšte poznati | opšte prihvaćeni naziv da se opie i najjednostavniji meshanički deo, uređia) ili mašina poznati su svima koji su se suočili sa probiemima te vrsta.

„Problem stvaranja jedinstvenog tenmičkog jezika —

terminologije u ovoj oblasti i dalje je prisutan, al: prvi — najteži korak je učinjen.

Komisija za standarde SZ5S iz ove oblasti, koju sačinjavaju stručnjaci raznih profiia i struka — predstavrniici raznih zainteresovanih organa i organizacija, aKtivno je radila naročito u prethodrič dve godine. Pregled koji sledi u velikoi meri ilustruje rezultat dossdašnjeg rada: · !

| Faza rada — JUS

| Stupio ns snaiz 1980. | au i

EI 1984—12—07 | ISO 2153 U štampi iz 1975. | - |

| štampi

iz 1980.

iz 1975.

— JUS Z.S3.215 VUT. Točkovi za vozila bez motornog pogona. Mere | ISO 2175 | U štampi | ! i nazivna nosivost | iz 1981. _ =

7 JUS Z.S3.216 VUT. Mere platformi. Priključne mere ISO 1756 Nacrt ! iz 1975. | | JUS Z.S3.217 VUT. Vučna vozila. Definicija | nazivna sila ISO 1084 Nacrt | : iz 1985. JUS Z.S3.221 VUT. Točkovi i točkići. Mere trougaonih oslonih ISO 3101 U štampi: | ploča sa tri rupe za pričvršćivanje iz 1981 e | JUS Z.S3.222 VUT. Točkovi i točkići za vozila bez motornog po-. ISO 3102 U štampi | gona. Zatur za slobodno vođene točkiće ı iz 1981.

Standardizacija 1985./br. 11—12

289