JUS standardizacija

brojem tako i oni definisani crtežima, koji siuže Kao osnova pri narudžbini kod proizvođača. Kompletne i korekine oznake moraju se definisati u skladu ss standardom za označavanje (JUS A.A0.006), koristeći važeće standarde za oblik i mere | tehničke uslove kojima su definisani parametri za identifikaciju. Takve oznake morsju figurisati u svim tehničkim i poslovnim dokumentima i u porudžbinama.

Zahtevi u odnosu na alat, definisani na taj način, dostavljaju se službi nabavke. Nabavka je na taj način uproščenija, a

najviše 18

najviše

dodatno sporazumevanje na relaciji proizvođač — potrošač smanjeno je na znatno manju meru. Miora nam svima biti jasno da u civilizovanom svetu kada se zahteva efikasniji način sporazumevanja standrdizacija se predstavlia Kac ključ za rešenje pored ostalog : ovin probiems,

U daljem tekstu dat je šemsiski prikaz iz standarda JU: A.A0.006 kojim se definiše redosled navođenja etemerig:š oznaka kao i potreban broj rnesta za svaki elemenat oznake slika 2

najviše 48

66 mesta za upisivanje |

Slika 2

Treba naglasiti da je sasvim pogrešno navoditi kaitaloški broj neke trgovinske kuće lil proizvođača ukoliko postoji standard, s obzirom da se katalozi često menjaju pa to može da dovede do velikih dilema u pogledu identifikacije varijanti. Te dileme u pogledu identifikacije su Izraženije ukoliko su katalozi zastareliji. Navođenje katsloškog broja opravdano je samo kada za dotičnu vrstu reznog alata ne postoje standardi JUS, ISO, DIN, BS itd.

Na bazi šematskog prikaza slika 2 (JUS A.A0.006) kao primer navode se kompletne oznake nekih alata,

Glodalo JUS K.D2.092 — 20 — HSS Ureznik — DIN371 — B — M8 — 6H HSS. E Burgija — JUSK.D3.02x00 — 12 — H

«+

||}!

ndardima novijeg datuma kako za objiik i mere tako i za tehničke uslove oznaka je kompletna i korektna i u skiadu je sa standardom JUS N.A.0.006. U standardima za rezne alate koji su izdati pre izlaska navedenog standarda oznaka je kompletna i jednoznačno definiše varijantu reznog alata, sili nije u skladu sa standardom JUS A.A0.006. Iz ovog proizilazi da oznaku treba uskladiti prema navedenom šematskom prikazu (JUS A.A0.006) i sa njom operisati | pri narudžbini sve dok se ne izvrši revizija odnosnih standarda za rezne alate.

Služba prodaje proizvođača pri dobijanju ovakvih porudžbina u mogućnosti je da bez dileme jedan deo reznog alata odmah otpremi sa zailha. Treba imatu u vidu da proizvođač reznog alata na osnovu standarda za objiik i mere izrađuje standardizovane varijante reznog alata u velikim količinama (masovna proizvodnja). Za te varijante permanentno se pra-

bd]

ea

Gaura

Standardizacija 1986./ br. 7–8

te zalihe i njihova optimalnosi je u granicama miri:mum-inšksimum zalihe. Alat se po pravilu ne može isporučiti ako su zalihs na granici. Takav rezni alat se sigurno nalazi u procesu izrade, svako dnevno se finalizuje, a služba prodaje proizvođača raspolsže informacijama kada može uslediti otprema. Drugi deo naručenog reznog salata koji sadrži takve varijante reznog alata koje su slične standardizovanim, odnosno tipiziranim ali nisu predmet masovne proizvodnje, i varijante definisane crtežima, kataloškim brojevima nekih trgovinskih organizacija odnosno proizvođača ili na neki drugi način, služba prodaje dostavlja svojoj službi standardizacije da ih detaljno analizira i da predloži rešenja uzimajući u obzir ekonomske efekte koji moraju biti u obostranom interesu, Koristeći raspoložive standarde: interne, nacionalne, standarde međunarodne organizacije za standardizaciju ISO, standarde industrijski razvijenih zemalja, zatim iskustva i mišljenje službi pripreme, konstrukcije, tehnologije, kvaliteta, služba standardizacije proizvođača predstavlja dopunski filter i predlaže standardizovana rešenja kompletno ili delimično koja saopštava službi standardizacije potrošača i traži njihovu saglasnost, Predložena rešenja neće biti u O DOIDUR OS prihvaćena ali u svakom slučaju naći će se zajednički jebik za dobar deo, jer je to u obostranom interesu. Istovremeno takva razmena mišljenja ostavlja i trag za drugačija razmišljanja prilikom odabiranja i porudžbine ubuduće.

Sa odgovorom službe standardizacije potrošača, služba standardizacije proizvođača upoznaje službu prodaje u

2.0 %?

131