JUS standardizacija

ISO/TC 69 — Komitet za primenu statističkih meto-

da

ISO/TC56 — Komitet za pouzdanost i mogućnost

održavanja

Takođe ISO/TC 176 ostvarujg saradnju i sa drugim

komitetima kada se za to ukaže potreba ili na traženje

drugog komiteta ili zahtev ISO sekretarijata.

Planirani poslovi ovog Komiteta su:

— Zahtevi u odnosu na kontrolu opremo za merenje i ispitivanje.

— Obezbeđenje kvaliteta usluga — svrha standarda je, u suštini, dopuna standarda ISO 9004 za proizvode.

— Zahtevi u odnosu na lica koja vrše proveru sistema kvaliteta.

— Obezbeđenje kvaliteta software-a. Cilj ovog standarda je utvrđivanje zahteva za obezbeđenje kvaliteta software-a koji se moraju planirati, razvijati, primcenjivati i održavati da bi sofeware bio usaglašen sa zahtevima korisnika.

Savezni zavod za standardizaciju bio je od samog

početka uključen u stvaranje i rad Komifnta ISO/TC

176. Obezbeđenje kvaliteta — od njegovog osnivanja

(predstavnik Saveznog zavoda za standardizaciju je bio

učesnik prvog sastanka u Otavi) preko rada na defini-

sanju standarda do njihovog konačnog usvajanja novembra 1986. godine.

Potreba za ovim angažova:ijem je proistekla iz više,

svima nama opšte poznatih razloga, a pre svega zbog

nepostojanja standarda iz ove oblasti, zbog alttuelnosti problematike i stanja u obezbeđenju kvaliteta u našoj zemlji.

Zato je Savezni zevod za standarrlizaciju, paralelno sa

izradom standarda ISO 9000 — 9004, započeo ızradu

jugoslovenskih standarda u ovoj oblasti (serija standarda JUS A.K1.010 — 014) koji su usvojeni i zvanično objavljeni.

2. KVALITET

Kako ga postići ...

Kvalitet kao „,. . . skup svih svojstava i karakteristika

proizvoda ili usluga koje se odnose na mogućnost da

zadovolje utvrđene zahteve ...”5! je nešto što bi mno-

gi isporučioci želeli da postignu. Međutim, iskustvo

nam pokazuje da to nije lako. Postizanje određenog

nivoa kvaliteta proizvoda, da bi poslovanje radne

organizacije moglo da bude uspešno, mora tržištu

nuditi proizvode ili usluge koji:

— zadovoljavaju utvrđene potrebe, zahteve ili namene,

— ispunjavaju korisnikova očekivanja,

— koji su usaglašeni sa važećim standardima i dolkumentima koji do detalja definišu proizvod ili uslugu,

— koji su usaglašeni sa pravnim (i drugim) zahtevima društva,

— koji su raspoloživi uz konkurentske cene,

-_-——--—_-————————Čo___ ___—

Standardizacija 1987./br.5 — 6

— koji organizaciji obezbeđuju uspešno finansijsko

poslovanje. Radi postizanja ovih ciljeva, isporučilac mora biti tako organizovan da sa tehnički, organizacioni i lljudstki

faktori, koji utiču na Kvalitet njegovih proizvoda i

usluga drže pcd kontrolom.

IKvalitet proizvoda treba da zadovolji dva međusobno

povezana aspoekta:

— potrebe i interes isporučicca — postizanje i: održavanje željenog kvaliteta uz optimalne troškove što predstavlja poslovnu potrebu isporučioca;

— potrebe i očelcvanje korisnika — sticanje odgovarajućeg poverenja u sposobnosti isporučioca da ostvari i dosledno odtžava željeni kvalitet proizvoda ili usluga što predstavlja potrebu korisnika.

Međutim, problem kvaliteta je daleko složeniji posma-

trano sa aspekta celokupnog živijenja i treba reći da on

u sebi sadrži: ekonomski intsras zemlje, potrebu za

uštedom energije, zaštitom živoine sredine, bezbednoš-

ću, zu vrednostima, elementima, zahtevima društva i

aktuelne nacionalne politike u ioj oblasti.

Prema tome, lIvalitet se mora tumačiti u zavisnosti od

stepena privrednog razvoja, društvenih odnosa i nivoa

ekonomske snage svake zemlje.

Sveobuhvatnost kojom se danas tumači kvalitet i

njegova funkcija prevazilazi ckvire pravnih, ekonom-

skih i tehničicih pravila, tako da kvalitet sve više odražava politiku, filozofij:: i kulturu jednog naroda.

...Poboljšati...

Danas je u svetu opšte prihvaćena činjenica ca jedino konkurencija kvalitetom može da bude pravi odgovor novim izazovima i presucno oruđe za modernizaciju industrije i poboljšanje plasmana proizvoda.

Trilogijom kvaliteta — Juranovom trilogijom, koja se danas češće u literaturi citira, Dostavljena su tri osnovna procesa u vozi sa kvalitetom:

— Planiranje kvaliteta

— Kontrola Ivaliteta

— Usavršavanje kvaliteta (viši kvalitet od planiranog). Na slici 2 je prikazano kako su ova tri osnovna procesa iz procesa ,„Juranove trilogije” povezana međusobno. Početna tačka je strateško planiranje datog procesa. Posle planiranja procesa dolazi do kontrole kvaliteta tokom rada oporativnih grupa. One su nadležne «a obezbede optimalnu efikasnost rada. Zbog propusta koji postoje na nivou osnovnog (početnog) planiranja, odvijanje onog drugog procesa (operativnog), vrši se sa visoki:n nivoom škarta i, prirodno, gubitaka. Ove greške su, očigledno, bile planirane u ovom procesu. Zbog same činjenice da su greške povezane sa ovim procesom, operativne grupe misu u stanju da ih se oslobocle. Ono što one mogu da učine to je da obavljaju ,,kontrolu kvaliteta" da bi izbegle pogoršanje