JUS standardizacija

situacije u odnosu na škart. Ako dođe do toga cla se situacija sa škartom pogorša, poziva se u pomoć ,,ekipa vatrogasaca”, kako bi se utvrdili uzroci ove nenormalne promene na gore (sporadična greška — max. lošeg). Pošto se utvrde uzroci i prihvate korektivne akcije, proces se vraća u zonu koja je definisana granicama „kontrole kvaliteta",

Slika 2 pokazuje isto tako da, napokon s vremenom, hronični škart pada do jednog mnogo nižeg nivoa, Jedno takvo smanjenje se ne događa spontano,

Ono je rezultat odlučne akcije koju je donelo rukovodstvo da bi se uveo jedan nov proces upravljanja u sistemu odgovomosti — proces usavršavanja kvaliteta. Ovaj proces se postavlja iznad kontrole kvaliteta, ili se njemu dodaje, ali ga ne zamenjuje.9)

Ovo sve može se prikazati i kroz uticaj ovih procesa na ciljeve, troškove i finansijske efekte.

Sve ovde rečeno izgleda veoma jednostavno.

Međutim, kakva je situacija danas?

Poboljšanjem kvaliteta se bavi:

— u SR Srbiji 0,1 % zaposelnih

dati odgovor na sledeće:

Obaveze rukovodstva

Rentabilnost

— Usavršavanje

Uvoćlenje.

Prilikom definisanja zahteva u ovom pogledu, kao odgovor na prvo pitanje, koje je i ključno, treba biti odlučan i jasno definisati angažovanje rukovodstva na obezbeđenju kvaliteta, njegove obaveze i odgovornosti. Zahtevi u standardima ne treba ca slede praksu već da idu ispred nje. Ovde treba imati u vidu sve nivoe rukovođenja jer odgovornost za kvalitet nije obaveza saino jednog čoveka.

Možda najbolji ogovor na ovo pitanje daje filozofija sistema CWOC (Company' Wide Quality Control), slobodno prevedeno: Kontrola kvaliteta sprovedena kroz čitavo preduzeće.

Ovaj sistem se može definisati u najširem smislu kao samo rukovođonjo. U najkraćem može se interpretirati na sledeći način:

a) Kontrola kvaliteta sa svim funlccijama uključenir,i u

[ : | ŠPlaniranje kvaliteta Kontrola kvaliteta (okom operacije) |M: | | LO-— Šš | Unapređenje | io Sporadični - (poboljša- | pikovi | nje) kvaliteta a (grešak ı) ' | O ! | 9 | |

20 —|

Prva zona kon—— trole kvalitnta

Nivo (planiranog) gubitka

— u Beogradu 1 % zaposlenih — u SR Sloveniji 20 % zaposlenih

| Stalni qubitak

U

u SR Nemačkoj 60 % zaposlenih u Japanu 70 % zaposlenih svakidašnjoj proizvodnji treba raditi ispravno od

samog početka (prvi put, drugi put . . . i stalno)! i odluke o kvalitetu donositi na nivou najvišeg rukovodstva i što je najznačajnije u tome istrajati.

Kada se govori o poboljšanju kvaliteta prethodno treba

Nova zona kontrole kvaliteta

Vreme

Slika 2

obezbeđenje kvaliteta.

b) Kontrola kvaliteta sa uključivanjem svih zaposlenih. Ovo se odnosi na sve nivoe: od najvišeg rukovodstva do izvršilace na konkretnim poslovima.

c) Kontrola kvaliteta je contralizovana aktivnost.

Uporedo sa kontrolom kvaliteta obavlja se upravljanje

troškovima (kontirola dohotka, cene), upravljanje

količinama (količine u proizvodnji, u prodaji, skladištu) i upravljanje rokovima isporuka.

394

Standardizacija 1987./br. 5 — 6