JUS standardizacija

a

sloja prenosa može da odgovara više

vora, ali obrnuto ne važi. Kad se pripadajuc

prenosa prakina, moža se veza sloja razaovora prebaciti na drugu vezu sloja prenosa, ali samo na zahtev korisnika ovog sloja. Sloj razgovora omogucuje O usluge:

— Uspostavljanje veze izmegđin dva

[5]

porta sa dogovaranjern o parametrima — razmenu poruka sa kontr: — skupljanje poslatih poruka i njihovo dostavljanje po izričitom zantevu pošiljaoca, — UubDizan prenos podataka korišćen prenosa podataka sloja preno — upravlianje xomunikacilon, nje o tome ko od učesnika u KominikK izvodi može biti dragovoljan ili izriuden. — sinhronizacija veze. U dijalogu se u

O)

lom toka

o i = 1 ES (E) O | DO

i N B; 3 Go [ce]

određene kontrolne funkcije, E

zacionge tačisy na Koje je rnogurs: vraća sinnronizacije.

— izveštavanje o vanrednim situacijama.

Sioj predstavljanj: cije i koristi uslugi predstavlianja odg

vora

PosesDrie Tunkciie mips razmeni! a Gi razmeniuju a

na tim strukturama.

Sloj predstavliania obrađuje sintamsu semantiku podataka. maziikujemo dva tipa sintakse: |okalna sintaksa se koristi pri komunikaciji između entiteta sloja predstavijanja i sloja aplikacije, a prenosna sintaksa pri komunikaciji entiteta sloja predstavlianja tim sistemima.

Sloj prezentacije omogućuje izbor i memorisanie parametara lokalne sintakse, zatim prenosne sintakse, kao i automatsko prebacivanje sa jedne na drugu sintaksu. Zato se ovaj sloj koristi za prilagođenje sintakse izme6Gu sistema i kodiranje podataka pri prenosu ({rpr. šifrovanje, kompresija, redundantni kodovi).

Prenosnie sintakse se biraju iz skupa standardnih tabela kodova, koje se stalno dopunjavaju na osnovu zahteva za novim aplikacijama.

u različi-

2.7. Sloj aplikacije

Sloj aplikacije obezbeđuje sve OSI usluge, koje su od direktnog iriteresa za aplikativne procese. Najznačajnije su:

— razmena informacija

— identifikacija potencijalnin partnera (sa imignom, adresom, punim opisom ili generičkim opisom)

— provera da li je potencijalni partner spreman za komuniciranje |

— dodela prava na komunikaciju,

— provara identiteta partnera,

— određivanje metodologije raspodele troškova

— provera raspo!oživosti resursa

— određivanje memorijskog Kvaliteta službe {vreme odziva, učestanost grešaka, razmera troškova ı drugsin parametara 'valiteta usluge

— sinnronizacija komunicirajućih aplikativnih Drocesa

— izbor oblika dijaiogs i procedura za Oompočinjanje i završavanje dijaloga

— određivanje procesa odgovornog Za otklanjarije GrešaKa — određivanje procedura za Kcnitrolu inteariteta poraTaka — određivanje lokalne i prenosne sintakse podatak

Aolikativni entiteti sadrže po jedan |

{korisnik sluge aplikacije) i skup slemenata usluge apli-

kacije, pa korišćerije usluge apli! OOU nije vezano Za Us-

lužne tačka. Postoje dve ga

aplikacije: opšti elementi, koji se koriste za veliki broj

aplikacija i posebni elemgsnti za poseDne Za j

nih aplikacija.

Elsmenti usluge aplikacije su ovim mocslom pogeljEni

na siedeći način:

a} opšti elernenti službe aplikaciis:

— CASE jezgro

— preuzimanje odgovornosti za oG

— Kontrola paralslizma

— povratak na ugovorsna stanja ma

b) posebni elementi:

— virtuelni terminal

— prenos datoteka, pristup datotekama i upravljanja datotskama — razmena poruka

— OSI upravljanje

Kako ja sve više aplikacija sa distribuirariom opradom

podataka, koncept sloja aplikacije predviđa uključivanje

nestandardnih funkcija. Na primer, predviđeno je realizo-

vanje zatvorene grupe Korisnika. Drugi prime

vanje novih tipova aplikativnin entiteta pomoću standar-

dnih elemenata sloja aplikacije i dodatnih funkcija. Ap-

likativni proces kreira svoje aplikativne entitete i njihove

funkcije dinamički.

Ga

korisnički elamsnt

kategoriis

rađena zadatke

u vanrednim okolnosti-

r je realiZoc-

3. ZAKLJUČAK Standardizacija je najviše napredovala na sloju aplikacije

i na prva tri sloja. Standardizacija prva tri sloja brzo napreduje jer oni pred-

5771

Standardizacija 1997./br. 11—12