JUS standardizacija
”
IZVEŠTAJ SA SLUŽBENOG PUTA NA 87. ZASEDANJE RADNE GRUPE ZA KONSTRUKCIJU MOTORNIH VOZILA (WP29) — EVROPSKE EKONOMSKE KOMISIJE ZA EVROPU — OUN
- Izvešta} podneo: Vladan POPOVIĆ, dipl. ing.
Rešenjem direktora Saveznog zavoda za standardizaciju br. 01—69/2—89 od 1. marta 1989. godine saradnik u Službi za homologaciju, Vladan POPOVIĆ, obavio je službeno putovanje u Ženevu ji prisustvovao je 87. zasedanju Radn» grupe za
.konstrukciju motornih vozila WP29 — u svojstvu jugoslovenskog predstavnika a na osnovu Međunarodnog sporazuma o
homologaciji opreme i delova za motorna vozila.
Zasedanje je trajalo od 14. do 17. marta 1989. godine i, uglavnom, se odvijalo prema najavljenom dnevnom redu.
Zasedanju su prisustvovale delegacije iz 24 zemlje, kao i predstavnici 7 navedenih organizacija i predstavnik Evropske eko-
nomske zajednice. Na Zasedanju je uzela učešće i delegacija Grčke, koja namerava da pristupi ovom međunarodnom spo-
razumu. Pored toga, Zasedanju su prisustvovale i delegacije USA, Japana i Kanade — jako ove zemlje njsu članice Ekonomske komisije za Evropu.
Predstavnik Komiteta za unutrašnji transport je obavestio učesnike WP29 o zaključcima ovog tela u kojima ss daje
izuzetan prioritet aktivnosti WP29 na međunarodnoj harmonizaciji propisa koji se odnose na drumska vozila, u odnosu na
konstrukcijske normative, usvojene od vlada, i prihvata se kao osnova, dokument o ekonomskoj i drušivenoj ulozi tehničke aktivnosti WP29 koji će biti razrađen u aprilu 1989. godine na plenarnoj sednici Evropske komisije za Evropu.
Za novog predsedavajućeg WP29, u periodu 1989/1990, izabran je B. Gauvin (Francuska), a za zamenika V. Koutenev
(SSSR).
U sklopu izveštaja sa 39. sednice Administrativnog komiteta za koordinaciju (AC2), učesnici su obavešteni o:
— održavanju Evropskog automobilskog kongresa sa temom „Strategija do 2000. godine” (18. do 20. aprila 1989. u Parizu pod pokroviteljstvom predsednika Francuske F. Mitterrand-a) s posebnim osvrtom na značaj rada WP29 u okviru OUN/ECE;
— o budućim izmenama ili dopunama Sporazuma iz 1958. tj. da ukoliko članice imaju neke predloge u vezi sa tim iste dostave Sekretarijatu WP29 do 1. oktobra 1989. i da AC 2 napravi zajednički dokument kao osnov za prvo razmatranje na WP29 u oktobru 1989. godine; a
— O preduzimanju bržih koraka na ostvarivanju mogućnosti komunikacija članica Sporazuma sa ECE i obratno, putem disketa; !
Posle dužih rasprava, uz dosta primedbi i diskusija, usvojenj su izveštaji o radu eksperata za kočenje (GRRF), za zaštitu
životne sredine od uticaja motornih vozila (GRPE) i svetlosnu signalizaciju (GRE), i zaključeno je sledeće:
GRRF: — Zbog postojeće razlike u pristupu hramonizaciji američkih i evropskih zahteva u pogledu kočenja održaće se,
javno, uporedno ispitivanje u odnosu na kočenje jula 1989. godine:
— da se nastavi sa ispitivanjima nestabilnosti vozila sa pogonom na četiri točka, te da predstavnici V. Britanije i SSSR-a pripreme dokument o tome za sledeće zasednje WP29;
— da Švajcarska i dalje radi na realizaciji zakonskih normi za zabranu korišćenja azbestnjih materijala u sjstemu kočenja; - NE | |
GRPE: — dase nastavi i dalje rad na porpunoj harmonizaciji ECE i EEC propisa:
— da pitanje verifikacije sistema kontrole kod proizvođača, pre izdavanja saopštenja o homologaciji predstavlja ne samo tehničko nego i političko pitanje i da bi taj aspekt trebalo razmotriti;
GRE: „— da se u 1989. godini održi poseban sastanak po pitanju međunarodnog usaglašavanja (harmonizacije), posle
kojeg bi se odredili prioriteti u radu eksperata;
Prihvaćen je nacrt novog pravilnika o merenju neto snage drumskih vozila, s tim da se pitanje kontrole saobrazn osti
serijske proizvodnje ponovo razmatra na sledećem zasedanju WP29. ,
Po pitanju Pravilnika br. 78 i dalje važi ,,džentlmenski sporazum” do narednog zasedanja WP29, a članice koje su prihva-
tile Pravilnik br. 13 trebalo bi što pre da prihvate Pravilnik br. 78,ji da se ubrza rad na prihvatanju 06 serije amandmana
na Pravilnik br. 13. Predstavnik je obavestio skup da je SFRJ podnela zahtev za notifikaciju Pravilnika br. 78 kod OUN
Generalni sekretarijat — Njujork.
Oko nacrta novog pravilnika za širokougaone katadioptere bilo je različitih komentara. Predstavnik SZS je izneo stav
SZS da je prihvailjivije doneti amandman na Pravilnik br. 3, a ne nov pravilnik. Za ovakvu soluciju je većina članica WP29
pa je u tom smislu sugerisano predlagačima [Švedska i Belgija) da pripreme završni dokument za junsko zasedanje WP29.
Način primenjivanja novog pravilnika br. ,,X” o aerozagađenju biće razmatran na junskom zasedanju WP29, jer je nekoli-
ko članica otkazalo primenu Pravilnika br. 15/04 i to može da dovede do različitih tumačenja prilikom izbora propisa
koji treba da zadovolje motorna vozila prilikom uvoza. Po ovom pitanju treba sazvati Radnu grupu SZS za aerozagađenje
i proanalizirati nastalu situaciju. E
24 Standardizacija 1989./br, | —6