JUS standardizacija

6; IMPLEMENTACIJA EDIFACT

Svako prethodno iskustvo u računarskoj razmeni podataka je dobro došlo, ali, ako se tek sada želi uvođenje EDI u poslovanje organizacije, to treba činiti po EDIFACT standardima o kojima je bilo reči. Treba se pritom povezivati sa svojim poslovnim partnerima koji takođe uvode EDI u svoje poslovanje, videti dokle su oni stigli, razmeniti iskustva. Organizacije koje imaju jaču spoljnotrgovinsku aktivnost mogu dosta informacija dobiti od svojih stranih partnera i međunarodnih asocijacija u kojima imaju odgovarajuće obaveze i ostvaruju korisne kontakte. Sigurno je i dosada bilo slučajeva da su strani partneri našim organizacijama nudili inicijative za međusobnu razmenu podataka primenom EDI tehnologije, ali da naše organizacije nisu bile spremne da shvate i prihvate ovaj vid komuniciranja.

Primena EDIFACT standarda traži novu organizaciju rada i izmenu načina poslovanja. Za tehnologe AOP predstoje mnovzi rutinski poslovi: kada se usvoji standardna poruka koja će se koristiti mora se pažljivo izvršiti analiza internog sistema u pogledu zahteva u odnosu na podatke koji će se prenositi putem poruke, treba odlučiti da li se podaci za poruku mogu nabaviti iz postojećeg internog sistema, ili će biti potrebne nove međuobrade, prestrukturiranje podataka itd. Specificirani kodovi za upotrebu u porukama su obično novi, razlikuju se od onih koji se tekuće upotrebljavaju, znači, biće potrebne konverzije. Formate podataka iz internog sistema treba prevesti na EDIFACT formate i obrnuto., za poruke koje će se primati. Softver se može razvijati vlastitim snagama ili će se programski paketi kupovati. Plan svega ovoga se mora imati. Pritom treba imati u vidu da se UNSM poruke vremenom menjaju, dopunjavaju, što je značaj no pri odlučivanju o odnosu vlastitog razvoja i spoljne pomoći.

Osnovno je, da se najpre dobro prouče postojeći standardi EDIFACT za specifikacije sadržaja poruka i sintakse, te komunikacijski protokoli.

Metodologija pristupa u uvođenju EDIFACT standarda u poslovanje je detaljno data u preporukama UN/ECE/WP.4, u ISO standardima, u Priručniku EANCOM, a početna znanja se takođe mogu steći na mnogobrojnim međunarodnim stručnim skupovima o EDI; u našoj zemlji se takođe počinje sa edukacijom na ovom području. Brojni svetski i evropski časopisi daju sveže informacije o napredovanju EDI u pojedinim granama, regionima i zemljama, što treba pratiti. Bitno je da organizatori poslovnih funkcija i tehnolozi AOP prouče suštinu EDIFACT standardizacije, područje gde će je primeniti, ciljeve i dinamiku uvođenja EDIFACT standarda na međunarodnom planu i da sa tim upoznaju rukovodstvo organizacije.

7. ZNAČAJ |I PERSPEKTIVE UVOĐENJA EDIFACT STANDARDA

Primsna EDI tehnologije i EDIFACT standarda je u svetu već dosta odmakla; očekuje se da će 1992. godine biti preko 5 000 korisnika EDI u Evropi i 30000 u Americi, 1994. — 20 000 u Evropi i 100 000 u Americi, a 1996. — 60 000 u | Evropi i 150 000 u Americi, znači preko 200 000 firmi će razmenjivati poslovne podatke preko računarske mreže.

Zemlje EZ i EFTA intenzivno se pripremaju za obavezno komuniciranje po EDIFACT standardima posle 1992. godine.

Kod nas se čine tek prvi koraci, ali još uvek nekoordinirani, na nivou zemlje, delatnosti, primene. Kao što kvalitet i drugi zahtevi u odnosu na proizvode mogu biti ozbiljna prepreka našem izvozu, tako to mogu postati vrlo brzo administrativne prepreke zbog nespremnosti naših firmi da u trgovinskim odnosima komuniciraju sa svetom po savremenoj tehnologiji kakvu nude EDIFACT standardi.

U ovom izlaganju nisu prikazani svi aspekti standardizacije EDIFACT — potrebna infrastruktura, pravni i organizacioni aspekti razmene poslovnih poruka po područjima delatnosti i sl.

Cilj izlaganja je da organizatori i tehnolozi automatske obrade podataka dobiju informacije o dokumentacionim podlogama i institucijama kojima treba da se obrate u vezi sa ovom problematikom; da steknu osnovne informacije, ako njima nisu raspolagali, koje će im pomoći da predoče rukovodećim strukturama u svojim organizacijama u kom pravcu i kojom dinamikom se mora unapređivati tehnologija poslovanja.

Radovi na osavremenjavanju informacionih, komunikacionih i poslovnih sistema MORAJU biti zasnovani na najnovijim međiuunarodnim standardima i ne mogu da se realizuju izolovano.

Članice JANA ne treba da propuste šansu koju pruža EAN da se upoznaju sa pravilima EDIFACT, da se uključe u elektronsku razmenu podataka sa firmama iz zemalja članica EAN.

LITERATURA

1) UN/ECE/WP.4: Radna dokumentacija i preporuke

__________________________ o Is mn ı ı o—o————

Standardizacija 1990./br. 1—3