JUS standardizacija
NOVI EVROPSKI PROPISI | JUGOSLOVENSKI STANDARDI ZA TABLE ZA OZNAČAVANJE DUGIH ! TEŠKIH VOZILA –—– MANJE NALETANJA, PODLETANJA I BEZBEDNIJE PRETICANJE NA PUTEVIMA
Dragan MILOJČIĆ, dipl. ing.
Članak objavljen u glasilu Poslovne zajednice drumskog saobraćaja SR Srbije „SRBIJATRANSPORT”, Br. 196/1990. godina, mart/april 1990. godine.
Poznato je da je loša vidijivost jedan od glavnih uzročnika saobraćajnih nezgoda. Postoji,međutim ,jedna posebna opasnost koja nije dovoljno poznata širem krugu učesnika u saobraćaju — naletanig ili podletanje pod zadnju stranu teških teretnih vozila. Oko 70 odsto ovakvih nezgoda događa se noću.
Svake godine u Jugoslaviji pogine blizu 200 ljudi, a povradi se oko 2 800 ljudi u saobraćajnim nezgodama izazvanim naletanjem na parkirano vozilo (statistika UN/ECE). Smatra se da najveći dao ovih nezgoda sa tragičnim i teškim posledicama otpada na naletanje na teretna vozila. Prema istraživanjima poznate Britanske laboratorije (TRRL}),jedan od alavnih uzroka ove vrste nezgoda je vilo slaba vidljivost zadnjs strane teretnih vozila.
U ovakvim slučajevima ni sigurnosni pojas ne pruža punu zaštitu, jer većina teških teretnih vozila ima znatnu visinu i širinu, a oblik površine zadnje stranice sa izbočinama, predstavlja veliku opasnost za osetljive tačke putničkog automobila, kao što su vetrobransko staklo i krov.
U Evropi je ova opasnost uočena još pre 20 godina, ali je pokušaj pojedinih zemaija ili samin prevoznika sa oznakama „LONG VEHICLE” i simbolima teških i drugih vozila, zahtevao unifikaciju uslova za primenu, izaleda i načina postavljanja na vozilo. Ova pitanja su konačno regulisana na evropskom nivou ECE Pravilnikom br.70: „Jednoobrazni uslovi za odobravanje zadnjih identifikacionih tablica za teška i duga vozila”, koji je stupio na snagu 15. maja 1987. godine. Macionaini propisi većine evropskih zemalja, pa i naših suseda Italije i Austrije, su tskođe sankcionisali obavezu opremanja dugih i teških vozila propisanim tablama na svojoj teritoriji, u šta su se naši vozači, prilikom prelaska granicsa, ubrzo uverili.
U našoj zemlji je blagovremeno reagovao Savezni zavod za standardizaciju pripremom odgovarajućeg jugoslovenskog staridarda i Naredbe o atestiranju (homologaciji) za pomenute table, kao opremu vozila.
Oba akta biće objavljena u prvoj polovini 1990. godine. Standard JUS Z.S2.857 — „Table za označavanje teretnih i priključnih vozila u saobraćaju na putevima (teška i druga vozila). Oblik i mere” predviđa izgled i način označavanja vozila od 5 i više tona nosivosti, odnosno vozila dužine preko 12 metara, odgovarajućim tipovima tabli u skladu sa ECE Pravilnikom.
Vidne površine tabli sadrže kombinaciju dnevne i noćne oznake ({fluorescentnog materijala i retroreflektujuće Toli|e visokog intenziteta) crvene i žute boje čije su karakteristike strogo propisane u cilju ostvarenja ideje „idealna vidljivost radi bolje bezbednosti!”.
Proizvođači saobraćajne signalizacije već proizvode ovakve table i njima se opremaju teretna i priključna vozila (skupovi, sastavi) koja prevoze robu u inostranstvo. U unutrašnjem saobraćaju na putevima u Jugoslaviji, ova obaveza još ne važi. Savezni propis o dimenzijama, ukupnim masama i osovinskom opterećenju vozila i o osnovnim uslovima koje moraju da ispunjavaju uređaji i oprema na vozilima u saobraćaju na putevima (,.I. list SFRJ" 50/82) je upravo u fazi revizije i može se očekivati da će uskoro biti unesene odredbe o obaveznom označavanju, kako dugih i teških , tako i sporih vozila na našim putevima. .
Imajući u vidu veiiki broj saobraćajnih nezgoda na našim putevima, kao i razloge postavljanja ovakvih tabli, smatramo da je njihovo postavljanje na duga i teška vozila, ne čekajući formalnu zakonsku obavezu, najbolji doprinos transDortera Srbije jugoslovenskoj akciji za smanjenje broja seobraćajnih nezgoda „Minus 10 procanata”.
STANDARDIZACIJA VREDNOSTI NAPONA Tatjana MARJANOVIĆ, dipl. ing.
Počevši od dokumenta Međunarodne elektrotehničke komisije IEC, B (Sec) 1132 iz aprila 1975. godine, zaključaka
39
Standarcizacija 1990./br. 4—6