JUS standardizacija
Međutim, ovaj rad se, u svetlu savremenih međunarodnih integracionih procesa, ocenjuje kao nedovoljan i ukazuje se na potrebu značajnijeg usklađivanja normativnih dokumenata, kako se zaostajanje u njihovom donošenju za realnim zbivanjima ne bi pojavilo kao direktna prepreka međunarodnoj trgovinskoj razmeni.
Na bazi ovakvih ocena definisan je koncept „novi pristup” (,,New Approach”) politici standardizacije u Evropi.
Prema njemu, propisi će predstavljati usklađene međunarodne propise koji sadrže samo suštinske zahteve. Osnovu sistema standardizacije će sačinjavati zajednički, međunarodni neobavezni standardi koje bi zemlje direktno koristile i pozivale se na njih*!,
Posmatrano sa aspekta Jugoslavije, posebno u odnosu na harmonizaciju ,,Evropa 92", pred jugoslovenskom standardizacijom su obaveze usaglašavanja na 2 nivoa:
— usaglašavanje sa direktivama Evropske ekonomske zajednice {EEC) i evropskim standardima [regionalni nivo) i
— usaglašavanje sa UN/ECE Pravilnicima i ISO standardima (međunarodni nivo).
Sagledavajući ove svetske novine u politici standardizacije SZS je predvideo odgovarajuće promene u ciljevima i realizaciji postojeće politike jugoslovenske standardizacije**). Suština izmena koje se odnose na standarde i propise je sledeća: — opredeljenje ka neobaveznim standardima čime standard postaje tehnička norma a ne obavezan pravni akt,
odobravanje korišćenja međunarodnih i regionalnih standarda za neposrednu primenu, kao i pozivanje na njih u tehničkim propisima,
formiranje jedinstvenih osnova za atestiranje u Jugoslaviji na bazi međunarodnih preporuka, uvođenje tehničkih preporuka radi bržeg i lakšeg prenošenja novih tehnoloških rešenja.
Pomenute promene predstavljaju značajan podsticaj za brže približavanje jugoslovenskih rezultata u standardizaciji međunarodnim rezultatima.
A. UŽA PODRUČJA U OBLASTI DRUMSKIH VOZILA SA ISTAKNUTIM ZNAČAJEM ZA SAOBRAĆAJ
Polazeći od navedenog, kompleksnog cilja standardizacije, skup svih standarda koji se odnose na problematiku drum skog vozila, može se generalno podeliti na osnovni skup standarda, kroz koje se izražavaju zahtevi vezani za eksploataciju vozila i više pratećih skupova standarda kojima se utvrđuju zahtevi vezani za proizvodnju vozila.
Šematski prikaz iznet je na slici 1.
Prateći skupovi se odnose na standarde delova i sklopova na čijem donošenju su angažovani uglavnom stručnjaci odgovarajućih industrija (metalurgije sa mašinstvom, hemijske , elektro i sl.).
Šrafirana područja obuhvataju opšte i terminološke standarde i predmet su zajedničkog rada različitih profila stručnjaka. U osnovnom skupu standarda dominantan je saobraćajni aspekt iako se podrazumeva interdisciplinarni timski rad, od izrade predloga standarda do njegovog usvajanja.
Zbog toga, stručnjaci iz oblasti saobraćaja moraju biti inicijatori za donošenje ovih standarda kao snažnog oruđa za poboljšanje efikasnosti primene njenog funkcionisanja.
Ako se pogleda sastav JUS standarda iz oblasti drumskih vozila uočava se da dominiraju standardi iz pratećih skupova, odnosno industrijskih oblasti na koje se odnose.
Standarda, koje mogu koristiti stručnjaci koji se bave eksploatacijom vozila, je veoma malo, zbog slabe zainteresovanosti za njihovo donošenje.
Polazeći od nedovoljne obaveštenosti o standardima koja je osnovni uzrok iznete situacije, biće istaknuto nekoliko užih oblasti u kojima bi rad na standardizaciji mogao da da značajne rezultate u svakodnevnom izvršavanju zadataka saobraćajnih stručnjaka:
a) Vozilo u saobraćaju
Svi propisi koji prate opremljenost i tehničku ispravnost vozila od trenutka izlaska iz proizvodnje, preko registracije, kontrolnih tehničkih pregleda, kao i kompletna oblast održavanja tehničke ispravnosti vozila treba da su zasnovani na odgovarajućim standardima.
Standardima treba definisati sve tehničke zahteve, metode ispitivanja, limitirajuće vrednosti tehničkih pokazatelja i sl. a u propisima se na njih pozivati.
U praksi ovo nije slučaj, a jedan od razloga je svakako nedovoljno poznavanje uloge i značaja standarda.
*) Literatura, tačka 1). *%) Literatura, tačka 4).
j|
______ O i __——
Standardizacija 1990./br.7 — 9