Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 59

брзо изгуби све спољашње особине — манире и начин живота кумановског света.

Свет је у Куманову доста миран и тих. До појаве бугарштине, 1870 године, кумановци су живели у слози и љубави, потада је та слога уздрмана. Њу су уздрмали и досељеници из села у град, који су са јачих својих амбиција тежили да брзо избију на површину. Од тога времена и Турци ву се у Куманову почели међусобом цепати.

И Турци у Куманову, релативно, мирни су људи. Они ни до Српеко-турских ратова 1876—1878 године нису били према Орбима зли и рђави, као што је то био случај у самом Скопљу, Призрену и Приштини. Али зато су у Куманову до пре 20 година били најсилнији Цигани мутамеданске вере. Доиста њих је донде било много више но што их је сада, али су они били несносни и многа су зла чинили хришћанима.

Задруга се у Куманову никако није могла одржати. — При самом досељавању у Куманово, сеоске су се породице делиле и тако подељене и настањивале се у граду. Видели смо да нема у Куманову старије српске породице од 120 година, а задруга нема готово никако. У Куманову и синови ретко остају с оцем до краја његова живота, а камо ли браћа и братучеди. Сину је најлакше било оделити се од оца. — Узме ковчег своје жене и постељу, и ако добије који сан и тепсију и земљану таву, исели се куд год у град и почне какав посао. Отвори радњу са 200—2800 динара и ради и, живи!

Ни међу Турцима нема задруге.

Куманово, као и његова каза, према административној подели Европске Турске, припада Косовеком Вилајету а СОкопљанском Митесарифлику. Куманово је од увођења 'Танзимат-и-хаирије-а у СОкупљанском Митесарифлику, мидирлик. Дотле је Куманово било седиште ајана, и није се сва његова нахија судила у њему — Куманову. Од 1864 године, од нове по-

ere roi er Or i IT-a a Yi are ти

таи - У

зак

де ем

а а а == =:

=

исти

Ји gegen ee ен az rase