Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

84 5 __ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ.

Нигде, ни у даљим од Куманова околним градовима, није свет толико суеверан колико у Куманову. Тамо се верује и у такве зле духове, који непостоје у машти српскога. народа у другим крајевима. Најгори су зли духови они некрштене деце. То су духови деце која се рађају у току велике, светле недеље, па умру некрштена. Ти се зли духови јављају у голему вечеру, око 10 сати ноћи. Даље верује се у вампире, таласоне (сајбије) виле, самовиле, суђенице, караконцуле, вештамце птд. Али више од свега верује се у моћ мађија (чини). Према нашем испитивању, у Куманову је се свака, па ма каква недаћа човеку или породици, везивала за мађије. Онда је било професионалних мађијешница које су правиле мађије, као и оних које су их растурале. Том су се професијом бавиле највише Туркиње, које су се од тога - хришћанскога суеверја прехрањивале, па чак и имање текле.

Свет је у Куманову доста весео и небрижан. У Куманову до екора, сем бубњева пи зурли, није било друге музике. Ако би ко од богатих Турака или Срба какво весеље правио (свадбу п сунет — обрезање) морао је свираче дозивати из Скопља или Велеса. У Куманову су до пре 30 година певане махом само народне песме од старине: о Цар Степану Душану, о Косову, Краљевићу Марку. Милошу Обилићу, Рељи Крилатици, Вукашину бану, Детету Дукатинчету и другим великим људима у Српскога народа, пи о новим ратним догађајима.

У самом Куманову до скора су и постајале песме које су добијале облик народних песама.

Кумановци врло много подражавају. Ко је од њих само неколико дана живео у Скопљу или Велесу, донео би у Куманово многе новине и разликовао би се од својих суграђана по манирима који су осталим кумановцима неприродни и по фигурама у говору. У ношњи и моди они такође много трче за странцима. О тога кумановац кад се удали из свога места