Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 113

Оваква је кошара у Богдана Дубовског у селу Свињишту у којој смо ми ноћили 1893. г.

Кошара, као и кућа за чељад, застире се само кад се хоће да спава или када дође гост. И једна и друга застиру се рогожом п преко ове се простиру мали ћилимови или черре.

У задругама које имају више кошара сваки задругин пар има своју кошару и те се обично зову кошарчики. У сиромашнијих сељака кошару замењује кућа.

Амбар. До кошаре је обично амбар. У већини села и кућа у овој области нема амбара. Али на Овчем Пољу иу арнаутским селима нема куће без њега. Амбари су или од дасака или од плота у виду коша. Од плота су амбари у сиромашних домаћина. Они су плетени од прута као кошеви па су изнутра олепљени блатом помешаним са сламом или кучином; они су покривени сламом. Овакви су амбари при дну ужи а горе шири. Над вратима имају напред истакнут хајат. По Козјачкој области свуда су такви амбари.

Амбар од дасака подигнут је на велико камење или се налази на зидовима високим по пола до једнога метра. У већини амбара има чардак. Изнутра се амбар дели на пресеке; то су преграде за разна жита и има их две до шест.

Амбари од дасака покривени су ћерамидом.

Најбољих амбара у овој области има по чифлицима. Највећи је амбар у овој области у Пашином чифлику у селу Режановцу, затим у Младом Нагоричину, СОкачковцу, Пројевцу, итд, сада их има доста и у козјачким селима.

Кош. Један или више кошева, осем оних који служе за амбаре, поређани су готово свуда до амбара. Кош има у кумановским селима готово свака кућа. Богатији сељаци имају их по неколико. Они су искључиво оплетени од прута и покривени сламом. А у последње време покривају их ћерамидом или плочом и то у неким селима у Ковјачкој страни (у Враготурцу, Жеегњану, Малотину и др... Кошеви у кумановским селима мали су и нису ни принети онима у селима у Моравској (Прешевској и Врањској) долини. Има случајева да су два, три коша под једним кровом и на тај начин сељак добија простран хајат.

У том хајату држи се кукуруз док се не комиша љупм или друга летина и разно поврће које се неможе да уреди чим се с поља донесе. У хајату се држи, даље, ко-

нопље, где овога има и, ако је хајат простран, кола да не кисну итд.

Сада има и по четири коша под једним кровом. Овакве

смо кошеве виђали највише у селима у Козјачкој страни, а

има их и по другим крајевима области. Где има по 3—4 ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 8