Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

160 - __ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

вади у вршидби, а жито се дели с господаром опет на 110.46.

Често и ове чифчије дају господару параспур. Има случајева да господар да све: и стоку и прибор и храну за стоку а чифчија да свој труд. У таквом случају господар узима три дела плода а чифчија један. И те се чифчије зову четвршчије.

Овакви односи владају између хришћана који имају по нешто земље у селима и дају је сељацима тога села на обрађивање.

Параспур. Споменули смо да је зачетак параспура у почетку XIX peka у обичају да село за уживање господара и његова харема ревенски обрађује башту. бостан и винограде. Сада има параспура у неколико облика, односно има разних параспура.

а) Параспур господару. То је кад господарско село, поред тога што даје господару кесим или трећину или половину земаљских производа ревенски изугари, пооре, посеје, ожање, оврши и у опште обради извесан део зиратне земље у селу и сав производ од тога села да господару. У таквом елучају — ако је обрађивано жито — односе господару кући и сламу и плеву.

6) Параспур момцима. То је случај где господар поред плате, обуће и нешто других животних намирница даде свакоме момку по неколико шиника земље да је господарском стоком пооре, господарским семеном посеје и да је господарским аргатима сабере — ожање и оврши и сав производ узме он — момак. Свима се момцима не даје параспур, али сваком се субаши даје.

в) Џараспур пољаку. Пољак је сеоски имао извесну плату од села у натури и у другим животним намирницама а поред тога имао је и параспур од села. У селима у којима има великих чифлика и рајета — хришћана — обично би господар дао коју њиву за параспур пољаку а село би је ревенски обрадило и сав плод предало пољаку.

Има параспура и џамијама; само нема црквама, и манастирима.